tundra med mil

MattiasForsberg

Ny medlem
3 jun 2014
2
0
1
Hej
Jag har kommit fram till att tundran är rätt maskin för mig. Jag är däremot inte sugen på att betala mer än 50 ', dvs det blir maskiner med 800-1100 mil på mätarn.
Törs man ( jag är ingen skruvare) köpa en så pass använd maskin. Antar att resonemanget skiljer på ace och e-tec motorn. När rekommenderas att tvåtaktaren renoveras?

Tacksam för svar.

Ps. Skotern skall duga till att 1. Snirkla i skog och på fjällsidor och 2. Dra familj i pulka någon gång emellanåt. Ds

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Etec drar mindre bränsle än ace iaf. Vet inte hur det slår ut sig i långa loppet med oljeinköp. Däremot är den betydligt trevligare att köra än ace.

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
drar etec verkligen mindre än Ace ??? då har jag hört fel av alla som har dom, för dom ja vet som har Ace får dom att dra runt litern om man kör led i lagom touring fart

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Precis alla jag har pratat med säger tvärtom. Iofs är det mest rennäringsfolk som yttrat sig och dom brukar bry sig mest om förbrukningen än annat. Eller så är det nån annan anledning varför dom skyr ace som pesten också, vad vet jag.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
ACE drar helt klart mindre än e-tec. ACE har faktiskt en fantastiskt fin karaktär, lite livlig och yster samtidigt som den är snäll. Anledningen till att den inte används mer är för att den är slö så in i helvete samtidigt som den är tung som ett as. Sen har den ett irriterande ljud också.

Inte så konstigt att e-tec väljs i jämförelse med ACE då den är så mycket bättre. Hade motorn inte ryckt fram och tillbaka till tomgång när man krypkör så hade motorn varit i det närmaste perfekt.

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
det beror ju på hur du kör, ace tar lite när man kör lungt men går det snabbare eller är mer snö så går det tungt för den