trimma en rmk 500 -01

Nicklas-92

Medlem
22 dec 2008
22
0
1
Nyhem
Hej hur trimmar man en rmk 500 -01. vart finns det det för hemsidor att kolla på om man ska köpa slutburk och SLP Boost Bottle.
finns det nå mer som man kan montera?
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
www.pdsab.se skicka iväg ett mail eller kolla så din modell finns med angående v-force3. Köpte mina där ifrån :)

V-kit vet jag inte riktigt vart du kan få tag i till en rmk 500? men hör med tikka.se om han kan fixa fram nå bra ?
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
okej ska fundera jag har hittat ett ställe som man kan köpa boost bottle för 400kr så jag ska nog köpa den och nå mera. men tack :)

skit i boost bottle..finns bättre saker å lägga dom 400kr på..handla ett par Vforce istället. då kommer du känna betydlig skillnad..

som sagt.kika på pdsab.se dom har vforce.

annars V-kit om de finns å få tag i är ju ett fint sätt att få den lite roligare=)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.944
903
113
Kramfors
Jag bygger alltid mina boostbottels själv. Jag har kommit fram till att en flaska för varje cylinder är bättre än en gemensam som dom flesta underligt nog har? Blir ju snarare störningar i insuget av gemensam boostbottel gat dämit. En boostbottel fungerar ju som stötdämpare för insugsblandningen och inget annat även om så skrivs,,typ överladdas = bull :stupid:

Ex på min Tc 1000 (trippel)
Kommer jag montera 3 st separata sportvattenflaskor från dollarstore :eek: Finns väldigt fina eloxerade med rätt volym för en 330cc cylle där. Man bör ligga i närheten av samma volym som cylindern . Lägger man volymen åt det mindre hållet får man effektivare stötdämpning på högre varv så att säga vilket är onödigt och ger lite effektvinst. Men det är på låga varv och tomgång jag tycker man har mest nytta så jag kör 3st ca 400cc flaska på mina 330cc cyllar .Bara limma fast en röranslutning på så stor volym man kan få in i insugsgummit helt enkelt. I unsugsgummit limmar man fast en rörstump med vanligt gummilim modell liqisoul från macken, Det är hutlöst bra lim som tål allt. Det får gärna bli över 20mm hål eller större om det går.

Enda man bör tänka på vid montage.. Se till att burkarna kan rinna ur in till insuget.... Jag monterar mina rakt uppåt eller snett stående så dom kan självtömmas .

Man ska även försöka ha slangen mellan Boosten och insuget så kort det går.

Gjorde detta till en TC 900 i fjol med väldigt bra resultat så som stabilare tomgång och mer lättbestyckad i lågfarten ,,renare gång på lågvarv + rappare svar från tomg.

Klart ett måste att ha,,,,Därför monterat på+ nästan alla skotrar original.

Jag rekomenderar även Boyesen reeds.. Om du har reeds???? 98 as 500 rmk har ju vanligt kolvstyrt insug!
V forse ger inga fördelar alls mot boysen under 8500varv,,Dom ger snarare sämmre drag under 8000v gämfört med Endast boyesen reedblad i org korgar!! Detta gäller alla motorer

Bäst och billigast är faktist porta upp org korgar max vad boyesenreedsen tål.

Fast Bäst av alla är ju Boost IIIs egenstillverkade reeds,:D, Jag testar nu ut mina egentillverkade reeds på min för tillfället org tc 1000 och kompisarens tc på 200hk +.. om dom klarar enduranceproverna dvs ett godtagbart antal timmar så kan jag ev sälja ett mindre parti Boost stepper Reeds. (han bara åka några tim i vår) Dom funkar hutlöst bra klart bästa jag testat så klart,, Bygger på en helt annan tankegång än övriga reeds på marknaden .. Lättare genomsläpp och snabbare stängning kort & gott. Hoppas kunna lev så småningom

Sedan får man ge sig på komphöjning till minst 12-1 och porta och ställa in alla mått rätt ,,squishmått/klämspalt mm

Jag snikportade en 98as rmk i vintras med bra resultat,,fanns mycket kvar att porta i men det var inte meningen att ta ut mycket effekt så det blev bara lite breddade portar .
Men den svarade helt klart bra på även mild portning.

Kan man tänka sig låta den varav ur 1000v till så går det porta/höja portarna , kapa pipa och på så sätt få ut ca 15-25% mer pullver ;)
 

Nicklas-92

Medlem
22 dec 2008
22
0
1
Nyhem
Jag bygger alltid mina boostbottels själv. Jag har kommit fram till att en flaska för varje cylinder är bättre än en gemensam som dom flesta underligt nog har? Blir ju snarare störningar i insuget av gemensam boostbottel gat dämit. En boostbottel fungerar ju som stötdämpare för insugsblandningen och inget annat även om så skrivs,,typ överladdas = bull :stupid:

Ex på min Tc 1000 (trippel)
Kommer jag montera 3 st separata sportvattenflaskor från dollarstore :eek: Finns väldigt fina eloxerade med rätt volym för en 330cc cylle där. Man bör ligga i närheten av samma volym som cylindern . Lägger man volymen åt det mindre hållet får man effektivare stötdämpning på högre varv så att säga vilket är onödigt och ger lite effektvinst. Men det är på låga varv och tomgång jag tycker man har mest nytta så jag kör 3st ca 400cc flaska på mina 330cc cyllar .Bara limma fast en röranslutning på så stor volym man kan få in i insugsgummit helt enkelt. I unsugsgummit limmar man fast en rörstump med vanligt gummilim modell liqisoul från macken, Det är hutlöst bra lim som tål allt. Det får gärna bli över 20mm hål eller större om det går.

Enda man bör tänka på vid montage.. Se till att burkarna kan rinna ur in till insuget.... Jag monterar mina rakt uppåt eller snett stående så dom kan självtömmas .

Man ska även försöka ha slangen mellan Boosten och insuget så kort det går.

Gjorde detta till en TC 900 i fjol med väldigt bra resultat så som stabilare tomgång och mer lättbestyckad i lågfarten ,,renare gång på lågvarv + rappare svar från tomg.

Klart ett måste att ha,,,,Därför monterat på+ nästan alla skotrar original.

Jag rekomenderar även Boyesen reeds.. Om du har reeds???? 98 as 500 rmk har ju vanligt kolvstyrt insug!
V forse ger inga fördelar alls mot boysen under 8500varv,,Dom ger snarare sämmre drag under 8000v gämfört med Endast boyesen reedblad i org korgar!! Detta gäller alla motorer

Bäst och billigast är faktist porta upp org korgar max vad boyesenreedsen tål.

Fast Bäst av alla är ju Boost IIIs egenstillverkade reeds,:D, Jag testar nu ut mina egentillverkade reeds på min för tillfället org tc 1000 och kompisarens tc på 200hk +.. om dom klarar enduranceproverna dvs ett godtagbart antal timmar så kan jag ev sälja ett mindre parti Boost stepper Reeds. (han bara åka några tim i vår) Dom funkar hutlöst bra klart bästa jag testat så klart,, Bygger på en helt annan tankegång än övriga reeds på marknaden .. Lättare genomsläpp och snabbare stängning kort & gott. Hoppas kunna lev så småningom

Sedan får man ge sig på komphöjning till minst 12-1 och porta och ställa in alla mått rätt ,,squishmått/klämspalt mm

Jag snikportade en 98as rmk i vintras med bra resultat,,fanns mycket kvar att porta i men det var inte meningen att ta ut mycket effekt så det blev bara lite breddade portar .
Men den svarade helt klart bra på även mild portning.

Kan man tänka sig låta den varav ur 1000v till så går det porta/höja portarna , kapa pipa och på så sätt få ut ca 15-25% mer pullver ;)
Hej vart köper man boyesen reedblad:confused: de lät mycket intresant de du skrev:) hur porta man upp org korgar max? tror du de går bra med dubbla boostbottels på 250-280cc, en på vardera cylinder? om jag har fatta de rätt:hmmmm2:

varför ska Man även försöka ha slangen mellan Boosten och insuget? om man har rör ner till insuget så behöver man vell inte slangen?

behöver man bestycka om när man har dehär grejerna?

tack:)
 

Nicklas-92

Medlem
22 dec 2008
22
0
1
Nyhem
Någon som vet om det är nån skilnad mellan rmk 500 och rmk700 orginal slutburkar? min slutburk läker så jag tänkte köpa en begagnad. vart finns orginal burkar att köpa ny? och vad kostar de?
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Någon som vet om det är nån skilnad mellan rmk 500 och rmk700 orginal slutburkar? min slutburk läker så jag tänkte köpa en begagnad. vart finns orginal burkar att köpa ny? och vad kostar de?
är nog bäst och garanterat billigast och gå in på en firma och be dom svetsa den vars den läker, (om du inte kan svetsa den själv) hade då svetsat den istället för att köpa en ny
 

Nicklas-92

Medlem
22 dec 2008
22
0
1
Nyhem
är nog bäst och garanterat billigast och gå in på en firma och be dom svetsa den vars den läker, (om du inte kan svetsa den själv) hade då svetsat den istället för att köpa en ny
okej jag har redan svetsa den men den läker fort farande, där vid själva ingången från avgasröret. dom som hade skotern slipade sunder ingången på slutburken, så avgas röret låg snet och läkte som bara den. men de läcker mycket mindre nu när jag har svetsadit en plåt bit och slipa. men jag skulle vilja ha den helt tät.
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Disse reagerer posetivt på porting, +10-12hk er vanlig økning, da portes det for høyere moment uten å øke peak rpm for mye, du får økninger på hele registret noe som er viktig på en trailmotor.
Motoren vil som følge av bedre/jevnere fløde gå mye renere på alle register.
 

Nicklas-92

Medlem
22 dec 2008
22
0
1
Nyhem
när man startar skotern så brukar lyset inte lysa så stark de brukar typ glöda och sen efter 5 minuter typ så blir den som den ska vara lyser som satan. är de något fel?