Trasigt transmissionsdrev touring 99

Öivin ö

Medlem
8 mar 2019
38
1
8
45
Hofors
Hej! Jag har en Skidoo touring e -99.
Upptäkte att det övre drevet i kedjehuset saknar två kugg. Drevet har 15 splines och sitter på en 25mm axel. Den har 18 kugg och är märkt 542 18T 504-0701 bombardier. Tydligen är det svårt att få tag på detta drev. Återförsäljare går bet. Jag beställde ett drev som jag trodde skulle passa men den var gjord för 25.4 mm axel. Min är 25mm. Splinesen ser lite annorlunda ut också. Drevet går att få på men glappar. En mekanisk verkstad nämnde att de kunde svarva ur mittendelen från nya drevet och ytterdelen från gamla och pressa ihop dessa till ett nytt drev. Vad tror ni om detta. Håller det?
 

Öivin ö

Medlem
8 mar 2019
38
1
8
45
Hofors
Nej tyvärr. Kollade med fler men tydligen svårt att få tag på. Jag har lämnat in dreven till en mekanist verkstad och de ska försöka få ihop ett drev av två. De trodde det skulle gå. Finns en skoterskrot men de har stängt till den 7 jan och sonen ska köra upp för skoter snart så det är lite bråttom. Jag hör av mig.
 

Öivin ö

Medlem
8 mar 2019
38
1
8
45
Hofors
Tack för tips men nu har jag fått tillbaka drevet från verkstan. Ser bra ut. Har återställt skotern och ska köpa kedjehusolja i morgon. Sedan är det bara att invänta snön.