Trasig kedja snopro 600 xc

Norestrand

Aktiv medlem
20 nov 2013
90
0
6
Borlänge
Rev isär kedjehuset häromdagen och hittade lite reservdelar i botten, visade sig vara en länk som gått av. Hur har jag inte en aning, har inte sett någon motsvarande skada.

frågan är törs man köra med den ändå? Är ju trots allt en hel del länkar kvar, sitter 7st på en rad -1 nu då alltså 6st kvar..

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Klart det går att köra vidare... men varför???
Byt när du ändå rivit isär, mycket billigare att göra det innan hela kedjehuset exploderar!

Är kedjan dyr, beställ från USA, du har ju ändå ingen snö de närmaste två veckorna...

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Bara räkna antal länkar och bredd (antal plattor i varje länk) på kedjan som sitter där. Maskinen kan ju vara omdrevad och därmed inte ha orginaluppsättning. Troligen 70 länkar, 13 bredd.
Årsmodell?

Annars googla på typ "Drivkedja SC 13 skivor", kolla första träffen...

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Bör bli det dubbla, finns kedjor som är "70 P", osäker vad P står för men "hålen" i kedjan för kuggen på dreven bör vara 70 då kanske...

Dubbelkolla bredden, du bör ha 13 plattor totalt i bredd. Finns ingen kedja som har 7 vad jag vet.

Det är egentligen bredden på översta drevet (lilla) som styr valet av kedjans bredd. Ska vara samma bredd på drev som kedja!

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
7
du räknar helt enkelt alla länkar när du ska veta längden. Bredderna som finns är 11, 13 eller 15. Det kan sitta ett bredare och ett smalare drev och kedja anpassad för det bredare. fråga mig inte varför

Norestrand

Aktiv medlem
20 nov 2013
90
0
6
Borlänge
Jag som räknat helt fel, det var 13 plattor å 70 länkar som det ska vara orginal. Har hittat en kedja för 800kr, känns inte som man kan komma så mycket billigare undan?