Trail konvertering lynx rs

Flaxelf

Medlem
30 jan 2017
6
0
1
Ockelbo
Hej. Ber redan nu om ursäkt om det finns en tråd för detta som jag missat.

Jag har kommit över en lynx 600 rs 2008.
Jag har hört att en trail konvertering minskar bränsleförbrukningen och gör att den klarar "vanlig" ledkörnkng bättre?

Som jag förstått så byter man till en tjockare cylinderfotspackning (som jag ej hittar när jag googlar) och bestyckar om den? Är det något mer än det man behöver göra och kommer skotern tappa mycket av nuvarande effekt? Blir den mer pålitlig för längre körningar?

Mvh, Axel
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Har den så högt kompförhållande att du måste köra racebränsle nu? Om den går på 95-98 okt behöver du inte sänka kompet med tjockare packning. De enda jag är osäker på är om tändkurvan är för vass i mellanregistret så den går för magert vid kvarts till halv gas i jämn fart. Crossar och dragracemotorer har oftast vass tändkurva i det registret för de körs inte på jämn och lite gas. Annars är de bara bestycka in den rätt i hela registret så ska den funka bra på led. Man måste köra med helst lambdamätare för att se om den eldar kolvar i mellaregget ,de syns också på avgastemp mätare. Tändsystemet från en vanlig ho motor passar men då måste stator och ecu bytas. Den tändkurvan är gjord för 95-omkt och blandad körning.
 

Flaxelf

Medlem
30 jan 2017
6
0
1
Ockelbo
Har den så högt kompförhållande att du måste köra racebränsle nu? Om den går på 95-98 okt behöver du inte sänka kompet med tjockare packning. De enda jag är osäker på är om tändkurvan är för vass i mellanregistret så den går för magert vid kvarts till halv gas i jämn fart. Crossar och dragracemotorer har oftast vass tändkurva i det registret för de körs inte på jämn och lite gas. Annars är de bara bestycka in den rätt i hela registret så ska den funka bra på led. Man måste köra med helst lambdamätare för att se om den eldar kolvar i mellaregget ,de syns också på avgastemp mätare. Tändsystemet från en vanlig ho motor passar men då måste stator och ecu bytas. Den tändkurvan är gjord för 95-omkt och blandad körning.
Tack för snabbt svar. Kör idag på 98.
Med allt du berättat. Kommer det minska bränsleförbrukningen?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Tack för snabbt svar. Kör idag på 98.
Med allt du berättat. Kommer det minska bränsleförbrukningen?
Ok då kan du köra utan kompsänkning för kompsänkning med tjockare bottenpackning ger bara högre bränsleförbrukning. Om du inte kan luska fram om de går köra jämn gas med rs tändning så får du själv kolla de i bänk eller ute i fält. Men du måste som minst skaffa avgastempmätare. Ex om avgaserna blir 670-700c så riskerar man smälta kolvar. Du får helt enkelt testa köra i de farterna och kolla tempen, 580-650c är normalt men man måste även dubbelkolla mot färg på stiften. Du måste såklart kolla full gas också och där är 650c safe men i vissa fall kan man köra med 680-700c också. Men även där kollar man färg på stift .Full gas test är minst 400m eller så långt som du tror du kommer köra full gas någon gång, ju längre desto exaktare blir tempmätningen.
En RS bör kunna dra liknade soppa som en Lynx re600 som jag hade, den drog allt från 3-3,8lm på led, 3lm lugn körning och halvhårt 3,8lm. Körde men i djupare snö drog den bet mer. Den bestyckade jag in så snålt jag tordes och ändå så drog den så mycket.