TRA variatorn mxz 600-00

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Tja har en mxz 600-00, som jag för övrigt är väldigt nöjd med förutom att den är lite hård i fjädringen. Jag har bara haft den ett par dagar så jag har först i kväll ställt om framdämparna, dom var skruvade i botten, snor hårt!! Det jag undrar är om man vill ha jätte mycket med acc vad ska variatorn stå på finns det någon regel eller är det bara att prova sig fram??
 

zap

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
6
tra

när man ändrar på tra-skruvarna så ändrar man vinkeln på ramperna,1-växlar på maximalt,6-växlar på minst.ställ efter före,prova på 1:an först.den ska varva mellan 7800-8000 ca,orkar den inte med det på 1:an prova med nästa o.s.v.
min -01:as 600 kör jag just nu på 2:an(har mest kört på hårdföre och sjöar hittils)var ut på några myrar med djupsnö och då var jag tvungen att ändra till 4:an.
du kan även släppa efter fjädern i sekundären
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
ang. Acc. !!

HEJ !

Det finns ju en massa sätt att bättra på "accet" men det går ofta ut över toppfarten...... men inte alltid !!

Några exempel:

* Ramper som växlar på hårdare.
* Primär fjäder med högre tillslag
* Helixar med olika vinklar
* Dreva om i kedjehuset
* Ställ in boggien för acc.
* Matta med lagom kammhöjd.

Och sen måste då jag säga av egen erfarenhet att man definitivt INTE skall "Släppa" sekundärfjädern utan snarare "Spänna" den samma, om man nu är ute efter "Acc" !!!!

"LÖS" Sekundär fjäder spänning = Högre toppfart.
"HÅRD" Sekundär fjäder spänning = Bättre acc.

Häls: 2stroke

"Kör med insidan & håll till höger i spåren"
 

anti

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Gällivare Sverige
RE: ang. Acc. !!

har man en skoter som orkar med lösare förspänning ksa man ha det, hård förspänning kan man ha om man kör mycket lössnö om d är tungt...