TRA och 583 problem

revisorn1

Prospect sledder
1 jan 2000
1
0
0
Hej, jag har köpt en Lynx enduro 583-94, och har lite problem. Primären kärvar, den går inte tillbaka helt, så jag får inget spel på tomgång, utan måste trycka tillbaka den manuellt. Har bytt bussningar och rengjort, när den är demonterad kärvar den inte!
Sedan har jag smält en kolv i helgen. Vad rekommenderas för tändstift, körde på bosch w3cs (silver) de var uppenbarligen för mjuka!

Skall kolla upp bestyckningen också, den förefaller ngt mager, iaf på mellanregistret. Vilken bestyckning kan rekommenderas?

Sedan går ju maskinen ganska varm, ca 80grader, men vad kan man göra åt det?

/Stefan

 

Matiasc

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Min ligger åxo på 80 grader vid körning på hårt underlag/sakta körning, snabb körning 30-50 grader. Har bestyckat ned 2 steg från orginal (vad nu det blev) har totalt tappat förtroendet för min choke så jag har slackat vajern och använder bara primern istället. I fjol hängde sig choken som fick till följd att den drog ohyggligt mycket soppa samt var totalt opålitlig. Jag funderar på att minska storleken på lågfarten men det blir väl i sommar. Ska väl tillägga att jag kör i Hörnefors, typ 2 m över havet.
 

sundqvist1

Rookie sledder
1 jan 2000
12
0
0
80 grader

80 grader är väl inte för varmt.Men inte så mycket varmare får den gå.
 
D

Dr_Kjelle

RE: ....

80 grader är ju inte varmt för kylvätska! I en bil brukar termostaten öppna runt 85-92 grader ungefär, lite beroende på bilmärke. På min 583 på den tiden jag använde termostaten öppnade denna vid 80 grader. Kylvätska kokar ju inte vid 100 grader heller utan runt 110 lite drygt eftersom det är trycksatt och glykol iblandat. raca vidare..,..