Trögstyrt med hög styrhöjare??

Hålloj

Välkänd medlem
21 okt 2008
142
0
6
Bonäs bränna
Hoj!

Jag undrar om de blir trögstyrt och jävligt om man sätter på en 8-10" justerbar styrhöjare på skotern.
Eftersom man lutar fram styrhöjaren så "bryter" man ju "snett" eller vad man ska säga när man svänger?

Eller är jag dum i huvet och tänker fel? :hmmmm:

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Än så länge har jag bara kört min skoter på gräs och grus.
Jag känner då inte att de är något mer trögstyrt än om jag hade en lägre höjare.

Så på snö blir nog det knapp skillnad. Jag har 12" höjare och rakt styre.

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
ett tydligt exempel på teori och praktik som krockar, för när man tänker på det så bordet det ju nästan bli så.. fasten det inte blir så =)

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
På min förra skoter vinklade jag fram höjaren rätt rejält, och nog blev det bra tungstyrt... speciellt i kombination med SLP PP.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Om man, som jag, har en nästan vågrätt liggande styrstång så blir det mäkta jobbigt med mycket styrhöjning om man samtidigt har vinklat styret uppåt/framåt - och det måste jag ju, annars kommer styret bara längre bak med en högre höjare. Det blir mer som en stor rattrörelse då.

På ex. F7, som har en relativt lodrät styrstång upplvede jag det rätt jobbigt, i sittande läge, med för mycket styrhöjning, då man nästan fick hålla armarna uppåt och trycka/dra i styret.

Den relativt lodräta styrstången är ju def. lättare att undvika bussrattssymptom på.

Hålloj

Välkänd medlem
21 okt 2008
142
0
6
Bonäs bränna
Om man, som jag, har en nästan vågrätt liggande styrstång så blir det mäkta jobbigt med mycket styrhöjning om man samtidigt har vinklat styret uppåt/framåt - och det måste jag ju, annars kommer styret bara längre bak med en högre höjare. Det blir mer som en stor rattrörelse då.

På ex. F7, som har en relativt lodrät styrstång upplvede jag det rätt jobbigt, i sittande läge, med för mycket styrhöjning, då man nästan fick hålla armarna uppåt och trycka/dra i styret.

Den relativt lodräta styrstången är ju def. lättare att undvika bussrattssymptom på.
hmm okej.. jamen bra de är ju bra.. för jag ska nog köpa en f7a :)

tack för svaret