Trögstartad Lynx enduro 500 -98

Amas88

Ny medlem
6 jan 2021
4
0
1
36
Mellerud
Hej!
Jag har en Lynx enduro 500 -98 med en rotax 494 som kan vara lite svår att få start på. Får jag inte start på den på max 3 ryck så är tändstiften helt dränkta. Om jag däremot lyckas få start på den inom 3 ryck går den hur fint som helst :)
Den verkar alltså få alldeles för mycket bensin när man försöker starta. Är fin gnista och ny bensin. Antar att det är något i förgasaren som är utslitet eller hängt sig som dränker cylindrarna i bränsle. Vad kan felet bero på?
Mvh nybliven skoterägare 🤪
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De kan ha göra med startteknik. Om den inte startar på två ryck prova hålla lite gas. Eller rättare sagt du måste hålla ca 10% gas om den inte tänder på andra max tredje rycket. Du kan även prova hålla lite gas redan från första rycket. Och ang choken så ha full choke de två första dragen och tänder den inte på två tre ryck slå av den och gasa som jag skrev.580 motorn är även otroligt trögdragen så man får för lite fart på motorn och de bidrar till nersurning,. Bästa sättet att starta en rotax 580 eller de gäller alla motorer är med primerpump. Då primar man tre tryck så startar de i regel på första rycket. De hinner inte bli sur då. Många 580 maskiner har både choke och primer och då primar man först utan chok och så fort de startar duttar man med choke tills den går rent utan choke. Tändstiften är viktiga också på lättsurade maskiner. Om de inte redan sitter NGK BR9EYA så köp de. för de tål surhet bäst. Knacka även ihop bygeln på stiften till 0,45mm gap för då tål de mer soppa innan de slocknar samt att de inte dör totalt lika lätt av soppa och olja.
 
Reactions: Amas88

Amas88

Ny medlem
6 jan 2021
4
0
1
36
Mellerud
De kan ha göra med startteknik. Om den inte startar på två ryck prova hålla lite gas. Eller rättare sagt du måste hålla ca 10% gas om den inte tänder på andra max tredje rycket. Du kan även prova hålla lite gas redan från första rycket. Och ang choken så ha full choke de två första dragen och tänder den inte på två tre ryck slå av den och gasa som jag skrev.580 motorn är även otroligt trögdragen så man får för lite fart på motorn och de bidrar till nersurning,. Bästa sättet att starta en rotax 580 eller de gäller alla motorer är med primerpump. Då primar man tre tryck så startar de i regel på första rycket. De hinner inte bli sur då. Många 580 maskiner har både choke och primer och då primar man först utan chok och så fort de startar duttar man med choke tills den går rent utan choke. Tändstiften är viktiga också på lättsurade maskiner. Om de inte redan sitter NGK BR9EYA så köp de. för de tål surhet bäst. Knacka även ihop bygeln på stiften till 0,45mm gap för då tål de mer soppa innan de slocknar samt att de inte dör totalt lika lätt av soppa och olja.
Tack för utförligt svar! :)
Har just nu ngk BR9ES tändstift, men får beställa dom du rekommenderade!
Så det kan inte vara något i förgasaren som behöver bytas/justeras?
Mvh
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Tack för utförligt svar! :)
Har just nu ngk BR9ES tändstift, men får beställa dom du rekommenderade!
Så det kan inte vara något i förgasaren som behöver bytas/justeras?
Mvh
Du kan knacka ihop bygeln på es stiften också så håller de bättre, de gäller alla stift . De är de första jag gör på tvåtaksmaskiner som surar lätt och släcker stift. På fyrtaktare har jag märkt att de kan blui misständningar om man knackar ihop för mycket. Jag har än så långe inte råklat ut för misständni ng på tvåtakater men ha de i åtanke att öppna gapet lite om den misständer.
De är inge skit i förgasarna om den går fint på tomg när den väl startar.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Har haft två 98-or med 494 RAVE-motorn, och båda var väldigt känsliga för att bli sura om de inte hoppade igång på de första rycken. Precis som din skoter.
Så det ska nog vara så på de där maskinerna ;)
 
Reactions: Amas88

Amas88

Ny medlem
6 jan 2021
4
0
1
36
Mellerud
Har haft två 98-or med 494 RAVE-motorn, och båda var väldigt känsliga för att bli sura om de inte hoppade igång på de första rycken. Precis som din skoter.
Så det ska nog vara så på de där maskinerna ;)
Okej, tack för svar :) då får jag verkligen se till att den startar på första 🤪😁
 

Amas88

Ny medlem
6 jan 2021
4
0
1
36
Mellerud
Har idag monterat NGK BR9EYA och det upplevdes iaf som den startade lättare 😊 första rycket 👍 Har tyvärr ingen snö, så kan inte provköra heller 🤪
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Har idag monterat NGK BR9EYA och det upplevdes iaf som den startade lättare 😊 första rycket 👍 Har tyvärr ingen snö, så kan inte provköra heller 🤪
Ingen snö!? Vart i hela friden bor du då? Jo just knackade du ihop bygeln till 0,45mm? Om inte så gör det så klarar den ännu mer surning innan de släcks. Om du inte har 0,45 bladmått så är 0,50 dvs 0,5mm bättre än original gnistgap som ligger över 0,6mm.