Topplock 2t turbo

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Hallå allesammans

I våras var jag och köpte mig en m8 turbo med defekt motor så nu är det hög tid att börja skruva.
Toppen jag har är sönderspikad. Så tanken är att svarva den trasiga toppen och göra den mer anpassad för turbo.
Är det någon här inne som har erfarenheter kring detta? tänker då på hur man ska forma förbränningsrummen!
Eller vet ni någon som jag kan skicka toppen till?

Hälsningar
Glenn
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Jag skulle kört originaltopp och istället ta kontroll över tändningen med en pc5, då kan du köra spikfritt på vanlig 95 soppa.
Sen om det skulle hända något igen så får du tag på en ny snabbt och billigt.
Sen får du maximal respons i maskinen vilket jag föredrar än någon ev extra häst på toppen.
 

tjschiller

Aktiv medlem
1 maj 2013
54
0
6
Gällivare
Har annars en rk-tek topp lågkompsrum över om de är intressant, tänkte mig 1500 för toppen. Även en pcv pti med tändning.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Jag skulle kört originaltopp och istället ta kontroll över tändningen med en pc5, då kan du köra spikfritt på vanlig 95 soppa.
Sen om det skulle hända något igen så får du tag på en ny snabbt och billigt.
Sen får du maximal respons i maskinen vilket jag föredrar än någon ev extra häst på toppen.
okej det låter bra. jag har boondockers system redan men det verkar inte vara lika bra som pc5. värt att byta ? som jag förstått så går det endast att lägga på mer bensin på boondockers box vilket jag inte tycker är speciellt bra.
'
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
okej det låter bra. jag har boondockers system redan men det verkar inte vara lika bra som pc5. värt att byta ? som jag förstått så går det endast att lägga på mer bensin på boondockers box vilket jag inte tycker är speciellt bra.
'
Ja boondockers boxen är föråldrad, den nya till sidekicken är nog helt ok, men problemet är att man inte kan justera, för det brukar man behöva på usa grejor... för att det ska funka hos oss.
Så jag skulle helt klart bytt till pc5 pti, sen om du inte får tag på någon bra lämplig grund mapp så bör min map till polaris funka väldigt bra som bas, jag har ju spridarna på samma ställe som m8an.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Ja boondockers boxen är föråldrad, den nya till sidekicken är nog helt ok, men problemet är att man inte kan justera, för det brukar man behöva på usa grejor... för att det ska funka hos oss.
Så jag skulle helt klart bytt till pc5 pti, sen om du inte får tag på någon bra lämplig grund mapp så bör min map till polaris funka väldigt bra som bas, jag har ju spridarna på samma ställe som m8an.
okej precis.
hur är det med pti versionen, går det justera tändning också? eller endast soppa och laddtryck? verkar som det endast är soppa och laddtryck till m8 men går att köpa en box med soppa och tändning ockås utan laddtryck. då tycker jag det borde vara tändning på boxen med turbo också.
någon som vet?
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
okej precis.
hur är det med pti versionen, går det justera tändning också? eller endast soppa och laddtryck? verkar som det endast är soppa och laddtryck till m8 men går att köpa en box med soppa och tändning ockås utan laddtryck. då tycker jag det borde vara tändning på boxen med turbo också.
någon som vet?
Verkar stämma att pri till m8 an endast har soppa och ladd. Men då köper man den vanliga soppa & tändning för det går att addera en trycksensor på den. Är så jag har gjort på min, för jag hade inte planerat turbo när jag köpte min pc5.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Verkar stämma att pri till m8 an endast har soppa och ladd. Men då köper man den vanliga soppa & tändning för det går att addera en trycksensor på den. Är så jag har gjort på min, för jag hade inte planerat turbo när jag köpte min pc5.
okej låter bra :)
 

tjschiller

Aktiv medlem
1 maj 2013
54
0
6
Gällivare
Pti till m8 finns både med bränsle/ladd och bränsle/tändning/ladd. Dock finns de ingen som har såna hemma. Tror jag väntade 4 månader på min pti med tändning.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
okej.
någon som vet vad skillnaderna är på topparna mellan 07-09 och 10- framåt? är tydligen olika serienr så blir fundersam om det passar från en nyare eller inte?