Tjut i variatorn (IQ shift 600 -09)

Marqus91

Välkänd medlem
18 okt 2007
556
1
16
Sandviken
Hej, har fått hem min nya Shift 600 nu och den har rullat ca 1500m och idag under en lätt prov repa började variatorn tjuta så innåt HELE****, sen när jag skulle ta och köra in den i garaget så lät det mindre. Kan även tilläga att det slutar i viss mån om man gasar på men så fort man släpper gasen så börjar det igen.
Kan det vara en sten eller är remen för hprt spännd?

mvh mackan

Orcus

Aktiv medlem
18 nov 2008
56
0
1
gällivare
skulle tro att remspänningen är för hård. om detta enbart händer när skotern står still så är det med 90% det som är felet.

Nisse_XC700

Aktiv medlem
8 sept 2008
52
0
1
Avesta
jag körde av min rem och hade ingen ny med mej så jag fick ta en från en edge 600 och sätta på min xc 700 och den var lite för kort, så att så fort jag släpper ner den på tomgång så tjuter min som fan åxå... så jag skulle också tro att din rem är för hårt spänd

Marqus91

Välkänd medlem
18 okt 2007
556
1
16
Sandviken
hmm, mn det är konstigt att det började efter jag kört, om den hade vart för hårt spännd hade den inte tjutit från början då?

Error^

Välkänd medlem
5 nov 2007
366
0
16
www.pixbox.se
Eftersom skotern är helt ny och inte gått nånting nästan så skulle jag lämna in den direkt så att åf får fixa till det.

Marqus91

Välkänd medlem
18 okt 2007
556
1
16
Sandviken
nu har det nästan försvunnit helt, kan det inte vara en sten som ligger och nöter (som på bromsskivor om ni vet vad jag menar?)

Orcus

Aktiv medlem
18 nov 2008
56
0
1
gällivare
hmm, mn det är konstigt att det började efter jag kört, om den hade vart för hårt spännd hade den inte tjutit från början då?
behöver inte tjuta från början, utan kan börja efter sakerna blir varma pga expansionen av värme...

dock ett lätt sätt att ta reda på det är att varm köra. sen lyfter du upp skoter och ser om mattan roterar av sig själv. det ska den inte göra. då är det för hårt spänt. i såfall släpper du rem spänningen beroende på vilken sekundär du har men kan vara 1 bult (team variatorn) eller 3 bult.

Marqus91

Välkänd medlem
18 okt 2007
556
1
16
Sandviken
behöver inte tjuta från början, utan kan börja efter sakerna blir varma pga expansionen av värme...

dock ett lätt sätt att ta reda på det är att varm köra. sen lyfter du upp skoter och ser om mattan roterar av sig själv. det ska den inte göra. då är det för hårt spänt. i såfall släpper du rem spänningen beroende på vilken sekundär du har men kan vara 1 bult (team variatorn) eller 3 bult.
okej, ska ta och prova dt

tack för all hjälp iaf :p

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå

Håller inte riktigt med dig. Mattan ska kunna rotera på tomgång, men inte mer än att du enkelt kan hålla fast den med handen. Detta gälller särskilt om man har non-slip och betydligt lösare mattspänning, då snurrar mattan väldigt lätt.

Orcus

Aktiv medlem
18 nov 2008
56
0
1
gällivare
Håller inte riktigt med dig. Mattan ska kunna rotera på tomgång, men inte mer än att du enkelt kan hålla fast den med handen. Detta gälller särskilt om man har non-slip och betydligt lösare mattspänning, då snurrar mattan väldigt lätt.

det där verkar var lite smaken som baken, tex på min RE när mattan snurrade just så lite att jag behövde bara stoppa handen i mot för att stoppa den så bet den ändå på remmen.

om mattan snurrar när du lyfter skoten betyder det att primären drar runt sekundären, och om mattan är i backen så försöker primären dra runt sekundären, därför blir det ett tjutande ljud. eftersom remmen ligger å slirar. och då skadar man remmen.

detta är då iaf vad jag har lärt mig av att rackla runt med sekundär spänningen.

Marqus91

Välkänd medlem
18 okt 2007
556
1
16
Sandviken
Det första du bör göra är att kolla att det sitter rätt rem på den. Gör inga andra justeringar förrän du är SÄKER på det.

hmmm, är rätt säker på det (ytterocke produktion är nog ingen som slarvar med sånt) men kan kika ändå, vad heter den som ska sitta på då? ifall nån vet?

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Eller så tar du skotern till ÅF och berättar om felet och provkör den där så dom får se själva. Det är ju de bästa, det är ju en splitter ny skoter, du har garanti.

Orcus

Aktiv medlem
18 nov 2008
56
0
1
gällivare
håller med cool och stins1, kolla först om det är rätt rem, och är detta nåt du känner dig lite osäker på (hur du spänner/släpper remmen) så ta kontakt med din ÅF som alla säger. eftersom det är en ny maskin. finns igentligen ingen anledning för dig å rackla.

Marqus91

Välkänd medlem
18 okt 2007
556
1
16
Sandviken
Har var tute och kollat idag, det börjar fter den blivit varm och då börjar det, men är den kall så händer inget ... hmm blir och åka me den till åf.

Marqus91

Välkänd medlem
18 okt 2007
556
1
16
Sandviken
Är det svårt och lossa på variatorn då? jag är inte helt väck och har skruvat en hel del med både motorcyklar och bilar, men aldrig skotrar så ska jag sattsa på att lämna in den ändå?

Marqus91

Välkänd medlem
18 okt 2007
556
1
16
Sandviken
pratade med bohlins i järbo idag, han sa att det antagligen bara var smuts i den eller kanske nått gruskorn, så kommer nog ta och plocka av remen och göra rent före jag lämnar in den :p