Tja! jo..ja har en 536:a -90:a

lynxpitejohan

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Å har hört att 583 cylindrarna ska passa på min 536..stämmer de...hur e de tändningen å annat passar de åxå???
tack på förhand../J

vilket jävla skitväder!!!!!
fan nu får vinter ta å komma...eller?!
 

eri00tor

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Boden Sverige
Passar......

Cylindrarna passar på 536 vevhus och tändningen likaså, men du bör byta topp också...
Men det finns ett frågetecken som jag inte lyckats reda ut ännu (har själv tänkt smälla på 583 cyl.)
Det är så att Oljepumpen skiljer sig mellan 536 och 583....(Det roliga är att det bara är själva "vipparmen" som vajern sitter fast i)
så det kan ju gå att ställa upp pumpen lite grann.
Sen ska du bestyucka upp gasarna till 360 på magnetsidan och 340 på variatorsidan.

Angående vädret så snöar det rätt friskt här i Pajala men det har bara hunnit komma ca 5 cm.
men men men Det där jävla skit regnet kommer på söndag hit.......

 

eri00tor

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Boden Sverige
ehh.....

Det kan ju vara sant, men jag hade så klart i mitt huvud att det var 340, 360, men nu när du säger det så, så återigen: det kan ju vara sant.....
Det blir och gräva fram Lynx pärmen......

Ha det//Erik
 

runko

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Cylindrar

Det stämmer bra det,Samma borrning men 583:an har längre slaglängd....
 

runko

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Fel av mig...

Förlåt va lite trött nä ja skrev, Men så här tror ja att de ska va. 503- 536 har samma borrning men olika slaglängd, 583-643 är det lika med...
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
583 536

<center><font size="1" color="#ff0000">Meddelandet senast ändrat den Mar-14-02 Kl 00:44 AM (GMT)</font></center>

Tjenare !

Botten delen är lika för dessa motorer,
dvs. Vevhus, Vevaxel, Vevstakar, Tändning, etc.
( Dock inte på alla årsmodeller ! )

Det som skiljer är Cylindrar, Topp, Kolvar, Grenrör

532,534,536,537 --> 72,00 mm Borrning

582,583 --> 76,00 mm Borrning

Slaglängden för båda dessa motor
familjer är 64,00 mm
------------------------------------
Däremot TROR jag det bara är 583'or tillverkade innan ca 1993 som passar på 536 vevhus.
De gjorde om 583'orna i samband med att även 582'an presenterades nån gång där vid ca 1993.
------------------------------------
Vad gäller huvudbestyckningen så beror den även på vilken slidskiva som är vald hur den är ställd !!
------------------------------------
Glömm för all del inte heller att byta Expansionskammare om du nu sätter
på 583 cylindrar !!
Annars kommer haveriet som ett
brev på posten !!


häls. 2stroke

Kör med insidan å håll till höger i spåret !!


 

eri00tor

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Boden Sverige
Men..???

Men enligt mina papper som jag har så skiljer även oljepumpen, eller snarare vissa delar på den, i af. om man kollar enligt original "Oem." nummer (eller vad det nu heter)

 

Joel

Aktiv medlem
1 jan 2000
78
0
6
ett måste?

<center><font size="1" color="#ff0000">Meddelandet senast ändrat den Feb-11-02 Kl 04:58 PM (GMT)</font></center>

Stämmer inte... jag har hört mig omkring på en massa verkstäder nu och de säger dels att det är olika borrning på en 536 och en 583 så det går inte, sen så har 536 an vekare vevparti så det är ingenting de rekomenderar.


 
D

Dr_Kjelle

?

Håller just nu på att bygga om en 582 till en 583 rave. Kolvarna är samma i dessa maskiner, det som skiljer är "grenröret", cyllindrarna, topplocken, slidskivan och bestyckningarna eller på vissa modeller av 582:an sitter det 36:eek:r också. Sen sitter det ett litet hinder nere i vevhuset på en 582:a som gör att bottenvridet ökar men varvvilligheten och toppeffekten blir lidande. Det är STOR skillnad på cyllindrarna mellan dessa motorer, 583:an har mycket bättre flöde och större kanaler, syns att det är mer "race" inriktat. JAg är inte säker men jag har hört att veven är svagare i 536:an men är dock inte säker på detta. Det är ju precis samma block i dessa motorer, men kanske att innehållet är olika. Att 583 cyllindrarna inte passar pga olika årsmodeller stämmer dock inte. Själv håller jag på att montera 89:an rave 583 cyllindrar på en 97:as rotax 582 och det är ingenting som inte stämmer, förutom det jag skrev ovanför. Fick varningar innan om att det inte skulle passa men det har gått utmärkt änn. Killen jag köpte 89 ans rave cyllar har även testat dem på sin 95:as rave 583 och det är INGENTING som skiljer, förutom utseendet på topplocket. Mitt tips är att köpa och testa!!!!

Lycka till!