Tips, Triks och Råd??

sigge_signal

Medlem
29 dec 2007
22
0
1
Örnsköldsvik
Hjälp tips triks och råd sökes har nu avverkat en hel del kort bandare och börjar inse fördelen men långbandare och rejäla kammar.

Har kollat in några tex
Summit 550f
Mountain cat m1 570
Ranger mountain 800

Tanken är att man ena dan ska kunna surfa i pudär och nästa piska led och tredje fara och grilla med barnen. Så uppskattar alla råd och tips som kan fås. Märket skiter jag i sålänge man kan ha kul.
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Ranger Mountain 800

Denna skulle jag välja utan tvekan! Dock bör du se över dessa saker med den motorn: Packboxen vid variatorn är hel och att kolvarna är bytta och att insugsgummina är hela!​

Varför?

Motor som det är lite kraft i ifall man skall åka i mycket snö, bäst dämpare av dessa modeller..

Mountain Cat -04

Slår igenom i boggien hela tiden, dock är inte fjädrarna spända på Max men det lär ju inte bli så speciellt stor skillnad..
Toppar 110 och är inte alltför stark.. Men det är ju en 570, så vad kan man begära...

Fördelen är väl att den är lätt, går väldigt bra i snön ifall det inte blir för mycket snö..


Summiten vet jag dock inte så mycket om, förutom att motorn lär vara ungefär som Mountain Caten...
 

sigge_signal

Medlem
29 dec 2007
22
0
1
Örnsköldsvik
Tycker själv att det känns som det är förlite motor i Summiten och M1an finns ju dock med större motorrer men dock verkar dom betydligt lättare än Lynxen men där har man ju en motor som har lite flås istället:evil:
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Håller med där!

Sedan är det ju även en bättre boggie och dämpare i Lynxen! Det är vad JAG anser dock! ;)

Man vill ju att det ska röra på sig ifall man trycker in gasen..
 

sigge_signal

Medlem
29 dec 2007
22
0
1
Örnsköldsvik
Håller med där!

Sedan är det ju även en bättre boggie och dämpare i Lynxen! Det är vad JAG anser dock! ;)

Man vill ju att det ska röra på sig ifall man trycker in gasen..

Jo men får för mig att lynxen ska vara stor och tung om man gämför med summiten och m1an nån som hat nått positivt eller negativt att säga om summit 600 H.O 04??:hmmmm2:
 

Fire_Dude

Välkänd medlem
26 mar 2007
434
0
16
Glommersträsk
Jag tycker du ska kolla på någon ny Summit med rev-chassiet typ en 600 eller någon rmk.. kanske en switchback 6-800 om du ska ha en mer allround skoter
 

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Switchback är ett bra alternativ, du får inte med de höga kammarna om det inte är bytt till 51 eller 44as matta.

Du har inte kollat på en Mountain Max 700 års. 00-02?
Riktigt fin allround skoter, som går riktigt bra på led och MYCKET bra i djupsnö, har riktigt bra motor med pra klös och mycket vridmoment. Du får även över pengar om du köper en MM 700 ist för Lynx Ranger Mountain. MM 700 är 141" och Lynxen är 144" du känner INGEN skliinad nån stans på mattan.

Lynxen har mer att köra med, men de pengar du får över om du köper en MM 700 räcker gått till pipor och bestyckning som gör att de ligger ungefär på samma effekt.

Mvh Jeppe
 

sigge_signal

Medlem
29 dec 2007
22
0
1
Örnsköldsvik
Har kollat och provat några MM700 och har inte blivit jätte förtjust även nån switchback
har nästan glidit in på en summit men 550in känns som det är lite att köra med ingen som har någon erfaren hett om summit 600 h.o 04-05??