Tips / råd Lynx Rave RE 800 PTEK 2010

johanisback

Välkänd medlem
2 nov 2013
100
2
6
Uppsala
Hej,


Ska hämta en maskin i morgon hos handlare men önskar tips.. Man vet inte om den har åtgärdats på servicebulletin kring kolvbytet, finns det något kännetecken som man kan leta efter för att se om det är gjort? Maskinen har gått ca 400mil och de lämnar 6mån garanti..


Tack på förhand,


MVH Johan
 
Reactions: Mr snow

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Det går inte se på skotern så vitt jag vet men jag har för mig att när jag frågade om någon bulletin på min så kunde de kolla upp i någon databas hos BRP vilka garantiärenden som var gjorda på min..

Är det en lynxhandlare så borde de kunna kolla upp det.
 

johanisback

Välkänd medlem
2 nov 2013
100
2
6
Uppsala
Hej, tänkte mest om det fanns någon klisterlapp eller något som verkstäderna sätter fast för att lätt kunna se. Ingen lynxhandlare dock.

Ska försöka maila BRP då.

Tack.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Jag är dock rätt säker på att kolvproblemen var knutna till 800 e-tec, så en 800 power tek ska inte omfattas av den bulletinen.

Edit: mattgojohn var snabbare ;)
 

johanisback

Välkänd medlem
2 nov 2013
100
2
6
Uppsala
Ok vad skönt att höra, då behöver jag inte oroa mig allt för mycket. Vad säger man om kolvbytesintervall på en sådan maskin då? Självklart beorende på körsätt eller kör man ett komptest och låter det avgöra?
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Kolla så du har jämn komp i cylindrarna, ser det bra ut så kan du nog köra några hundra mil till.

Om du har ojämn komp mellan cylindrarna (har för mig att det får skilja 5% om man ska vara "trygg" men någon får gärna rätta) eller börjar få låg kompression så är det dags att byta.
 
Last edited:

3r5k3n

Välkänd medlem
6 nov 2010
178
8
18
Örnsköldsvik
Tror dynamo joe säger 35kpa skillnad mellan cylindrarna max. Och 48kpa mellan kall och varm så behövs nya ringar, 68kpa så behövs nya kolvar iallafall enligt han men stirra dig inte blind på kompsiffror då dom inte berättar hela historien