Tips på lätt och smidig skogsskoter som flyter bra i snön

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Hej!!

Jag och sambon är sugen på varsin lätt skoter att ha i skog som är smidig och har bra flyt.

I dagsläget så har hon en gammal et340t som hon är grymt nöjd med, men den är lite väl obekväm. hon gillar den storleksmässigt och att den är så lätt och trevlig, men vill ha något nyare som är bekvämare med lite bättre fjädring och som flyter bra i snö. (Hon tycker att Phazer II känns klumpig).

Själv vill jag också ha något liknande hennes kriterier i skogen, då extn känns lite klumpig och tung när det blir tajt, samt att den inte flyter så bra som jag velat.

Det är inga nya skotrar vi vill ha, utan pristaket ligger väl på 20 000kr/styck. billiga, driftsäkra, smidiga och som bär bra. inga mountainmonster utan bra flyt och med lite bättre ledkomfort än et340t när man måste köra sådana.


Tipsa oss snälla!!! det bästa vi vet är leta oss fram ospårat i skogen, men det vore roligare med mer lämpade maskiner. =D


//Dennis
 

Yamaha_Vmax600

Välkänd medlem
2 okt 2006
252
0
16
Luleå
Ett billigare alternativ än Forest foxen är Lynx GL 3900. Den har bättre terrängegenskaper, bättre boggi och bättre körställning än ET:n.

Har själv en 3-9:a -83 samt att min far har en ET 340T -88 så jag vet hur de beter sig.

Upplever 3-9:an som mindre studsig efter leden än ET:n samt att den går bättre i lössnö. Dock är den lite tippkänslig men det är en sak som man vänjer sig med efter ett tag.
Annars så tycker jag att min 3-9:a går bra efter leden med tanke på åldern, dock studsig i framvagnen (bladfjädrar :p).
Tycker att 3-9:an är förj**la rolig att kryssa runt med i skogen mellan tallar och granar.
Kör man fast är det oftast bara att slänga i backen och försöka igen!
Dock tycker jag att det är lite bättre drag i ET 340 motorn än i Rotax 377:an som sitter i 3-9:an, mattan är aningen längre på Lynxen = mer tungdriven.

Finns nyare 3-9: or med LTS-framvagn (liknande den som sitter på phazer 480 m.fl). Tror att de är helt ok på leden. En sån kanske skulle vara nåt?
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
tre-nia med lts-framvagn låter intressant, ska definitivt kolla närmare på den. Tack så länge för tipsen. Forrest fox är än så länge lite för dyr, sen kanske man hellre vill ha foxen med 440 snurran och då blir den väl ännu lite dyrare?
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
sitter på mobilen och surfar och får inte edit-funktionen att fungera så jag får lägga ett svar istället.
Jag kom att tänka på lynx ranger med 377 motorn, verkar ligga bra till i pris, kan det kanske vara nåt?
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Tänkte lyfta tråden lite då jag har fått för mig att försöka byta min ext jämnt upp mot någon skogsmoppe eller smidigare arbetsskoter.

Har kollat lite på gl3900, glx5900, ockelbo 4500 och 5000 osv....

vad finns det för maskiner egentligen som man kan kolla efter och leta efter? Jag har satt ut min ext för 10 000kr med mycket bytt och en del förbättrat. Men byter ju gärna rakt av om rätt maskin kommer fram,men vilka maskiner kan vara intressanta? tips?

Lånar just nu svärfars lynx 525 som fungerar hypperligt, men själv vill jag ha glidboggie...

Vad tycker ni?
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Tänkte lyfta tråden lite då jag har fått för mig att försöka byta min ext jämnt upp mot någon skogsmoppe eller smidigare arbetsskoter.

Har kollat lite på gl3900, glx5900, ockelbo 4500 och 5000 osv....

vad finns det för maskiner egentligen som man kan kolla efter och leta efter? Jag har satt ut min ext för 10 000kr med mycket bytt och en del förbättrat. Men byter ju gärna rakt av om rätt maskin kommer fram,men vilka maskiner kan vara intressanta? tips?

Lånar just nu svärfars lynx 525 som fungerar hypperligt, men själv vill jag ha glidboggie...

Vad tycker ni?
Funderar du på en bredbandare så tycker jag absolut en widetrak hellre än 5-9:a. widetraken funkar för allt från ved o pulkadragning till touring och hopp o lek i djupsnön (jo faktiskt). Billigaste på blocket idag är 15tkr. Har kört massor med 5-9 när jag dragit skidspår och den var en riktig gris, framtung, ingen komfort och vändradie på 25 m
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Jag är nog mer inne på 3900, alaska, aktiv panther och liknande, dvs smal mellan skidorna, fläktis, hög och lågväxel och back, och långa.

widetracken är jag riktigt sugen på, men kan inte lägga ett öre emellan.
så det är för min del byte rakt av som gäller. även om maskinen jag byter till är värd mindre än de 10 jag begär för min ext.