Tips för köp av skoter

Ztark

Ny medlem
5 apr 2022
2
0
1
48
Umeå
Hej,

Jag skulle behöva tips beträffande köp av ny skoter till familjen.
Idag har jag en sportig liten sak som inte längre passar in i famljebilden och tänker således byta till en Touring-modell av något märke.
Vi kör endast en vecka om året så en rimlig budget är ca 40-50 000 kr.

Är en ex en Arctic Cat Bearcat ett lämpligt alternativ?
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Om man ska dra runt på familjen i kälke bakom så är mycket riktigt en "arbetsskoter"/utility som Arctic Cat Bearcat ett bra val. Andra märken har egna motsvarigheter, ungefär enligt nedan:
Ski-doo: Skandic eller Expedition
Lynx: ST550/ST600, Yeti, Commander, Adventure
Polaris: Widetrak, Titan (dock utanför din budget), Voyageur kan ev. också vara intressant trots lite smalare matta
Yamaha: Viking eller Transporter (troligen utanför din budget)

Av de så har jag mest erfarenhet av Lynx ST550/600, Yeti samt Commander och tycker de är fina skotrar. En Lynx Commander med 600 E-tec motorn, ifall du lyckas få tag i en sådan inom din budget, hade nog varit en riktigt fin maskin. De ligger dock rätt högt i pris. De finns även med 600 SDI-motor som inte är riktigt lika bränslesnål och bra, men okej motor det också som brukar hålla bra.
 

Ztark

Ny medlem
5 apr 2022
2
0
1
48
Umeå
Om man ska dra runt på familjen i kälke bakom så är mycket riktigt en "arbetsskoter"/utility som Arctic Cat Bearcat ett bra val. Andra märken har egna motsvarigheter, ungefär enligt nedan:
Ski-doo: Skandic eller Expedition
Lynx: ST550/ST600, Yeti, Commander, Adventure
Polaris: Widetrak, Titan (dock utanför din budget), Voyageur kan ev. också vara intressant trots lite smalare matta
Yamaha: Viking eller Transporter (troligen utanför din budget)

Av de så har jag mest erfarenhet av Lynx ST550/600, Yeti samt Commander och tycker de är fina skotrar. En Lynx Commander med 600 E-tec motorn, ifall du lyckas få tag i en sådan inom din budget, hade nog varit en riktigt fin maskin. De ligger dock rätt högt i pris. De finns även med 600 SDI-motor som inte är riktigt lika bränslesnål och bra, men okej motor det också som brukar hålla bra.
Tack för svaret.