Testköra skoter hårt upphissad!?

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Har haft problem med min F6:a, efter längre fullgas repor tappar den ork (ibland).

Vill inte börja säsongen med detta problem så tänkte pressa den upphissad samtidigt som jag kan kolla stiften, mäta bränsletryck osv. Någon som har nåt mirakulöst tips på hur jag kan få lite motstånd på mattan utan att förstöra nåt? Har tyvärr ingen åker jag kan åka på ....

När det gäller kylning, räcker det med att dra upp en vattenspridare mot främre kylaren i tunneln!?

Ska man ta bort remmen eller låta mattan rulla?

Tacksam för tips!

MGrahn

Aktiv medlem
14 okt 2008
86
1
8
Piteå
Jag hade kört med en vattenslang riktad bakifrån in mot tunneln. Som snö sputar i vanliga fall. Då borde inte slidsen brinna eller skotern koka.

Hissa upp mattan, sätt på vatten och ge full gas tills den växlat färdigt.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.305
1.120
113
Stora Blåsjön
Frågan är om du kommer att belasta motorn tillräckligt, blir en viss belastning när man accelerirerar upp mattan men det går ju på bråkdelen av en sekund och sen när väl mattan är i fart så behövs inte många hästar för att den ska hålla farten.. Så frågan är om de någonsin kommer att hitta felet med denna metod.

Går ju att belasta med bromsen någon sekund men stor risk att man pajar något med bromsen.
När jag höll på att bestycka in quaden med bredbandslamda så körde jag på en åker "bromsade" motorn med hjälp av bakbromsen, jo den blev blödhet väldigt fort, full gas och full broms... Men fick ut det jag behövde av ett par bromsbelägg :) nu går den som aldrig förr..

Problemet med en skoter är att du har typ dubbla effekten så bromsen kommer inte hålla speciellt länge...
Så vettefasiken hur man ska snikbromsa en skoter...

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Undrar hur det skulla funka om man ställde den med mattan ett par dm ner i vatten, antingen i en stor balja eller alldeles i vatten brynet på en sjö. Såklart uppallad så den inte åker iväg...
Men det kanske bara blir luft runt mattan ändå så det går lätt...

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Jag skulle då riva ist för att stå och varva på de viset. Leta fel ist och prata med folk som har lite tips.
De kanske e spridarna som behöver tvättas, filter i tank, pumpen, läckage kan de vara överallt, jag skulle gjort de ist.

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
bygg en annrdning med lite schysta kullagrade hjul och ställ mattan på, spänn fast skotern och vipps har du rullande landsväg åt skotern.. Sen en bromsanordning på hjulen och en vattenslang så är saken biff..

annars är nog att riva och leta fel att föredra?

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Jag skulle då riva ist för att stå och varva på de viset. Leta fel ist och prata med folk som har lite tips.
De kanske e spridarna som behöver tvättas, filter i tank, pumpen, läckage kan de vara överallt, jag skulle gjort de ist.
Det är nog tyvärr som du säger, det är bara att riva för det är nog som ni andra säger svårt att få ett motstånd på mattan.

Jag har försökt hitta felet men har gett upp, jag har pratat med folk, startat en tråd här där jag fått mycket hjälp men inget ledde till att hitta felet. Men det är väl bara börja riva...

Om det finns någon nära Stockholms området så kan kolla på den så gärna (mot betalning såklart). Finns ju ingen (vad jag vet) som man kan lämna den till här.

Annars får jag väl ta den till en sjö, problemet är bara att när den blir orkelös så sjunker jag :)

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
Jag skulle låna en traktor där du ställer fast skotern med skidorna i skopan. Sedan spänner du spännband från bakbågen och till överkant på skopan. Sedan sänker du ner bakre delen av skotern i vattnet. Fungerar kanon och du kan på de sättet ge maskinen så mycket motstånd som du bara önskar!