termostat indy 500-97

bubbas66

Medlem
24 nov 2010
44
0
1
Hej alla glada! har en fundering vart sitter termostaten på min indy 500-97.kollade innanför vattenpumpen men ingen termostat där.inne i toppen sitter det ingen heller?
tack för svar!
 

bubbas66

Medlem
24 nov 2010
44
0
1
glömde skriva att själva problemet jag har är att skotern kokar och tänkte om termostaten va dålig,andra ider?
 

M.A

Välkänd medlem
23 jan 2010
196
2
6
Vattenpumpen kanske har skurit. Då får du ingen cirkulation på vattnet och kan gå varm. Sitter ett mässingdrev i mitten på vevaxeln den kan gå sönder. Om du har locket borta till vattenpumpen och drar i snöret så ska drevet snurra också.
 

bubbas66

Medlem
24 nov 2010
44
0
1
vattenpumpen är bortagen och den snurrar utan problem,kan den har skurit ändå?ang glukolen så är den relativt nybytt.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Finns det något som liknar ett termostathus vid toppen? Ska det finnas termostat enligt sprängskisser, reservdelskataloger, piratdelsfirmor mm?

En möjlighet är att motorn har en shuntledning som ska leda vatten tillbaka från termostathuset till pumpen så länge termostaten är stängd, om någon klåpare har plockat bort termostaten helt och hållet så kommer det mesta av kylvattnet hela tiden att gå den vägen och bara en mindre del av vattnet passerar genom kylaren, och då går motorn snart varm.

Det har också hänt ibland att termostaten har ramlat isär, smådelarna har följt med vattnet ur termostathuset och sedan fastnat i någon slangkrök eller i kylaren. Då blir det inte heller någon vidare kylning.
 

bubbas66

Medlem
24 nov 2010
44
0
1
ok...då måste jag bort med toppen för att se och komma åt termostaten då...kan inte minnas att det satt nån termostat där när jag hade av det...när skotern kokade var kylarna kalla förövrigt.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Verkar det vara fri passage genom kylarna om du blåser eller spolar med vattenslang genom kylarslangen från toppen?
 

bubbas66

Medlem
24 nov 2010
44
0
1
Skall testa spola genom systemet med vatten,finderar över termostaten vart den brukar sitta?