Tempgivare edge x 800 -02

rally

Medlem
13 okt 2006
40
0
1
tjenare !!

Hur kan jag kolla om tempgivaren fungerar?

Lampan till varnings lampan är hel men har aldrig sett lampan lysa!

Kan det vara något annat som gått sönder så att inte lampan lyser?

Så jag vet aldrig om skotern går varm!
 

HansN

Välkänd medlem
1 jan 2000
196
0
6
Östersund
Ring till en åf eller auktoriserad verkstad och be att få resistansvärden på mätaren så att du kan mäta upp den. Jag har en repbok där jag tror att dessa värden finns men den är 20 mil härifrån och kommer inte åt den förrän fredag kväll. Om du inte fått värdena tills dess så kan du få dem då.

/Hasse
 

HansN

Välkänd medlem
1 jan 2000
196
0
6
Östersund
Tempgivaren är öppen när motorn är kall, d.v.s. kretsen till templampan är bruten.

För att kolla om templampan funkar: Starta motorn och låt gå på tomgång, lossa kontakten till tempgivaren och jorda den svart-vita ledaren till motorn. Lampan skall då lysa.

För att kolla givaren: Använd en multimeter och ställ in för resistansmätning. Lossa kontakten till tempgivaren och mät mellan den svart-vita ledaren från givaren och en skruvskalle till toppen (motorjord). När motorn är kall skall multimetern visa en öppen krets (OL). Om givaren värms till ca. 96 grader C skall multimetern visa mindre än 0,4 Ohm. OBS! Givaren måste värmas med vatten, INTE med öppen låga.
Vid uppmätning av givaren gäller följande värden:

20 grader C = 2432 +- 250 Ohm
100 grader C = 192 +- 30 Ohm

Hör av dig om jag förklarat dåligt.

Mvh
Hasse
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
lite svårt att veta hur varm den är med en öppen låga.... kan juh vara allt ifrån 50 - 1000 graden...