Temp mätare

volvo16valve

Medlem
10 mar 2019
11
0
1
57
Skogen
Volt mätaren som någon före mig kopplat in fungerar inte, har försökt felsöka men vet inte riktigt vad som felar.
Bifogar bild på kablaget, på kabel sitter ett motstånd på 390Ω, diod 1N4003 och kondensator 100µF 50v.
Varför har man satt dit komponenterna, kan det var därför att skotern saknar batteri?
Mätaren och givaren fungerar om man kopplar utan komponenterna till ett batteri, kan inte prova till skotern på grund av pågående reparation.
Skoter är en iq 600 rr 2009.
 

Attachments

Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Kabelhärvan är ett försök till att likrikjta strömmen från växelström som skotrar utan batteri har. De har nog funkat en gång men någon komponent har gått sönder.
Du kan köpa färdiga likriktare typ denna länk. Jag har inte provat just denna billiga likriktare på skoterdelen så jag kan inte lova till 100% att den duger men den borde funka.

 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Mjaenäjo men då får mätaren ström på hel eller halvljus jag tror inte man ska koppla in pluskabeln på både hel o halvljus de blir nog inge bra för mätaren. Koppla in den på första bästa kabel efter voltregulator bara mät volten för säkrhets skull innan du hugger in i kabeln bara.
 

volvo16valve

Medlem
10 mar 2019
11
0
1
57
Skogen
Förra ägaren hade kopplat in voltmätaren bak på varvräknarens gul och bruna kabeln.
Är det samma elschema på 08 och 09 för jag har bara för 08?
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Hoppas någon bättre vetande än jag svarar på om de finns likström vid varvräknare på¨din modell. De är inte otroligt för på vissa skotermärken och årgångar är de likström där. De är bara prova koppla in den där inget går sönder vare sig på mätaren eller skotern för den drar så lite amp. Om de är växelström även där så kan du koppla in likströmsriktaren där.