Tanten vill köpa skoter!!

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
Hejsan allihpa nu vill tanten köpa en skoter har ni några ideer ang maskiner som skulle passa. för ca 30-max 45000

Vad tror ni om mxz 550f från 05-07 eller en 600 e tec fast dom sticker i väg i pris så hemskt för henne som förstaskoter tycker jag vad skulle ni rekommenderat till henne?

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Tanten min kör Lynx Adventure 550 lx med elstart och hon är då helnöjd.

Men insugningsgummina på 550 maskinerna brukar vara kassa så bäst är att köpa nya i aluminium från blingfactory.

Last edited:

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Ta med tanten och provkör lite skotrar tills hon hittar en hon är nöjd med (och orkar dra igång om elstart saknas).

Titta på skotrar med moderna chassin och sittställning, de gamla där man sitter lågt är inte hälsosamma för knäna.

En 377f motor är slö men jag tycker att slöheten i 550:n är väldigt överdriven, visst den går inte på rullen men tanten min "bytte ner" sig från en vätskekyld 600 på 100hk till en 550 på 60hk eftersom hon tyckte det var en trevligare skoter som inte var så kittlig på gasen.

Last edited:

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
Ta med tanten och provkör lite skotrar tills hon hittar en hon är nöjd med (och orkar dra igång om elstart saknas).

Titta på skotrar med moderna chassin och sittställning, de gamla där man sitter lågt är inte hälsosamma för knäna.

En 377f motor är slö men jag tycker att slöheten i 550:n är väldigt överdriven, visst den går inte på rullen men tanten min "bytte ner" sig från en vätskekyld 600 på 100hk till en 550 på 60hk eftersom hon tyckte det var en trevligare skoter som inte var så kittlig på gasen.
Från vilken årsmodell tycker du att man ska titta på 550 är det skillnad 550 och 550f
samt 'Mxz chassie är det ett bra chassie??

johhan

Aktiv medlem
24 jan 2009
86
0
6
om du lägger på lite i pris så får du en ACE600. köpte en renegade 600ace till sambon förra vintern och är tok nöja med den! åker själv mycket på den, går tyst,mjukt och väldigt lättkörd

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.153
24
38
Frun åker mxz tnt 550f med 38mm ripsaw och bladeskidor. Den tar sig fram överraskande bra även i riktigt lös terräng. Dock är det en fördel om man har lite körvana och vågar hålla stumt för att inte fastna. Man stannar inte direkt i uppförstorat då det är 70 cm puder. Inget fartmonster men mkt lättkörd och smidig maskin. Drar mindre än vad ja trodde och har en sjukligt billig försäkring.

Dock kommer hon nu efter 3 år på den provat ngt större då hon vill prova på lite ner avancerad körning och då funkar inte 550n längre. :)

AndreasZ

Aktiv medlem
30 dec 2012
82
0
6
Har en ski doo rev 600 h.o tillsalu om det skulle va nått av intresse.

Sent from my iPhone using Tapatalk

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
Brukar låna min mormors lynx adventur 550 lx -06 helt okej en riktig lång åkar skoter sitter bra på den.
För delarna med en 550 är ju att den inte skotar skjortan i försäkring

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Förra året styrde jag in honan på en RMK 700 '05 som förstaskoter.
Lång, högkam, hyffsat med pulver, beprövad motor, elstart, elback, lättmeckad, hyffsad körställning för en nybörjare - men framförallt så har den drag! (så jag slipper dra korvgrillarkälken)

Jäkla fint skick och inte nå tusentals mil. 34' fick vi lös den för.
Men utbudet är inte så stort, så det är väl lite tålamod som krävs.

Lynx Rev.

Välkänd medlem
18 jun 2013
232
1
16
Skulle inte en m5a kunna vara något? 80hk drar inget och sjukt billig försäkring. Jag var då sjukt nöjd med min och jag upplevde den absolut inte som slö... Den var väldigt smidig och pålitlig! Jag skulle starkt rekommendera en m5a ;)

Stoken

Aktiv medlem
4 feb 2008
98
0
6
När jag letade åt frun tidigare i höst, kollade jag runt efter 550f -10 för ca 45", men det blev till slut en Lynx rave 600 ace -12 för 55" och det ångrar vi inte en sekund, grymt lättkörd/trevlig skoter tyst och luktfri, och rätt så rapp.
Blev ju 10" över budget men den hade endast gått drygt 100mil så då kunde jag inte låta bli.