Tankmätare TNT 500ss XP

antson49

Välkänd medlem
30 okt 2009
112
0
6
sandviken
Tja!
Har en tankmätare på min tnt som är helt ute på fel skoterled.. Den visar halvtank när den är full och när jag har tömt den så den visar tomt och fyller den till 1/4 dels tank så visar den ändå tomt(?)

Min fråga till er på forumet är då om någon vet ett sätt att fixa detta eller om jag är tvungen att byta ut hela tankmätaren? även om detta är ett vanligt förekommande fel på dessa maskiner?

tack på förhand..

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
verkar som det är rätt vanligt. min tnt visar nästan rätt. tror de går kolla hur givaren sitter i tanken. kan ha vridit sig så att den visar 1/4 även fast den är full. går kanske vrida till om du har den fulltankad att den visar fullt då. om du förstår hur jag menar.

xp600

Välkänd medlem
28 feb 2010
434
1
16
Öjebyn
det mest troliga problemet är att det har bildats oxid på kontakterna pångivaren i tanken. då får du ta lös denna och rengöra för att lösa problemet.

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
det mest troliga problemet är att det har bildats oxid på kontakterna pångivaren i tanken. då får du ta lös denna och rengöra för att lösa problemet.
Oftast är det lite mer trix tvärr,

Saxat från DW... på lynxtalk "Problemet ligger i låsbrickan på baksidan + upphängningen av linkaget till flottören. Det blir så glappt av alla skakningar i tanken att släpkopplingen till kontaktytorna inte når till slut."

antson49

Välkänd medlem
30 okt 2009
112
0
6
sandviken
Oftast är det lite mer trix tvärr,

Saxat från DW... på lynxtalk "Problemet ligger i låsbrickan på baksidan + upphängningen av linkaget till flottören. Det blir så glappt av alla skakningar i tanken att släpkopplingen till kontaktytorna inte når till slut."
så det man kan göra då är att man helt enkelt lär byta givaren?
EDIT på mitt första inlägg:
provade skoten idag på ny snön och tankade fullt före det.. då indikerade den ingenting (soppa lampan lös) = ingen kontakt alls.. :(