Tankmätare Ski Doo 600 SDi XP 08

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Fungerar alla andra instrument utom just tankmätaren? Och står mätaren på tomt eller på något annat värde?

Börja med att ohmmäta givaren, utan att veta vilka specar som gäller i just det här fallet så kan man nog säga att så gott som alla tankgivare brukar hålla några enstaka (kanske max 20) ohm vid full tank, och 100-300 ohm vid tom tank.

Ett annat sätt att kolla misstänkta givarfel är att se efter vad instrumentet visar dels med oansluten givare och dels med kortsluten givare.

Fel på tankgivaren beror ofta på att det har blivit isolerande beläggningar på motståndsbanan, och har man tur kan det gå att tvätta ren en sådan givare och få den att fungera.

Broddan

Medlem
24 jul 2015
18
0
1
Yes det andra funkar :) Soppamätaren och det funkade när jag hämtade den på firma i sommras. Det ända jag gjort sen dess är att jag velade vinkla om styret lite så drog ur dom 3 kontaktstyckena som sitter upp jäms med styret, sen satte ihop dom igen och märkte igår att den visa tom tank och soppamätaren lyste istället för 2-3 "pluppar" som den visa tidigare.

Okej men då har man lite och kika :nerd:

Du menar säkringen som sitter under oljebehållaren? den gröna? :)

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Givarna på xp är riktigt kassa, att den hoppar från 2-3pluppar till tomt är "normalt"
Prova att slå i 10 lite bensin och se om lampan slocknar.
Om den gör det så fungerar mätaren.
Sen att den visar allt annat än rätt är tyvärr standard på tidiga xp'n.

Broddan

Medlem
24 jul 2015
18
0
1
Provade tanka i 10-15 liter men ingen skillnad... Även säkringen mellan tanken och luftburken var hel ::confused:

Broddan

Medlem
24 jul 2015
18
0
1
Skoja, säkringen var bara 4v och den borde ju ge 12v så ska prova byta säkring då

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Är du säker på att det ska vara 12 V där? Och är det lik- eller växelspänning det är frågan om? Om det är växelspänning, så tänk på att spänningen från lys/laddspolen i en skoter inte precis är sinusformad och dessutom är frekvensen mycket högre än 50 Hz, så en enkel billig digitalmultimeter kan visa precis vad som helst.