Tankmätar trubbel...

zebrastock

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Kilafors Sverige
Hur mycket ska man behöva plocka isär en Mach Z -98 för att komma åt att kolla vad som är fel med tank mätaren?
Killen jag köpte skotern av sa att den kunde reagera ibland men nu verkar den död...
Allt ser ok ut vid mätarn så det måste ju vara vid tanken då men det ser jobbigt ut att riva...
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Prova att lossa ledningen från mätaren till givaren i tanken och koppla in lämpliga motstånd istället, för att förvissa dig om att inte felet ligger i instrumentet. Kolla också att inte felet beror på någon skadad (kanske lättåtkomlig) kabelstam eller oxid i någon skarv.
Har du tur slipper du gräva dig in till givaren!
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Detta är ett litet biltips för tempmätare men såvitt jag vet så ska det fungera lika bra här:
Mata mätaren med den ström den ska ha (12V), jorda sedan givarkabeln. I ditt fall kanske enklast att ta en ny kabel från givarutgången på mätaren o. till jord.
Om mätaren fungerar så ska den ge fullt utslag med givaren mot jord.
 
1 jan 2000
14
0
1
Skruva bort tankmätaren och kolla trådarna till lindningen, på min -98 hade en tråd gått av. Bara att löda ihop. På min tankmätare är det 5-6 muttrar och en kabelskarv, hur jobbigt är det?
Lycka till
 

zebrastock

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Kilafors Sverige
Tacksam för dessa svar så jag ska ta och kika på det till helgen...
Om inget av det funkar får man köpa en tändare så man ser hur mycket det är i... ;)
 

Dirtpaw

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
sLappland Sverige
"Om inget av det funkar får man köpa en tändare så man ser hur mycket det är i..."

Ingenting att skämta om! har faktiskt en bekant som höll på att ta livet av mig och sig själv med den metoden! :D