Tankar kring Xenon

streamner

Aktiv medlem
27 okt 2013
56
0
1
Ockelbo
Vet att det finns närpå oändligt med trådar kring detta ämnet och jag tror jag läst nästan alla.

Jag tänkte då sätta in 55w 5-6000k hid xenon som blivit över i h4 lampan i min polaris sks 800 -03a.

Vet att jag bör köpa ett batteri för att få det att fungera exemplariskt, klarar en sig på ett skit batteri från jula/biltema för en 350kr ?

Samt jag läst att skotern ger växelström samtidigt som batteriet ger likström och jag behöver en likriktare emellan för att få batteriet att laddas.

Men här kommer frågan, hur fungerar detta om det är elstart på skotern ? Nu är inte startmotorn isatt och inte heller något batteri. Måste jag skaffa en likriktare ? Eller fungerar det bara att koppla på de kablar som finns likt för startmotorn för att generera ström till batteriet.

Mvh Joel

streamner

Aktiv medlem
27 okt 2013
56
0
1
Ockelbo
Läs på ballasterna hur mycket startström de drar, då vet du hur stort batteriet ska vara.
Åhh tackar! Har du någon erfarenhet kring likström och växelström om en har möjlighet med elstart ? Ni som installerat xenon på er skoter med elstart, har ni tvingats använda en likriktare ?

streamner

Aktiv medlem
27 okt 2013
56
0
1
Ockelbo
Nej jag skrev det i första posten att startmotorn är bortplockad samt det saknas batteri.

Tänkte därför köpa ett halvdant batteri som kan klara driva xenon ballasten då dessa bara ligger.

Såhär står det på min ballast:

V in: 9-16V
V norm: 13,2V
L in max: 10A
L norm: 3,2A

Betyder det att jag behöver ett batteri som klarar minst 10 Amper ? Alltså 10A för uppstart och sedan krävs det 3,2 för drivning därefter.

Kanske tillslut kommer upp i summan för ett batteri i samma som krävs för elstart, vet någon sådär direkt vilket batteri som krävs för elstart på en sks 800 -03a ?

Tack på förhand!

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Det är väl 18ah standard?

Vad gäller likriktning så är det ett jävla bök som tar mer tid och energi än det är roligt och blir bra.

Men hur som helst, får du bara i ett batteri och får laddning till det så är du ju nästan henna.
-Mät spänningen i lampsocklarna och se efter om det inte redan är likspänning, är det det så är det ju bara att kliva på.