Ta bort separat oljesmörjning lynx

elundgren

Medlem
22 nov 2021
20
0
1
23
Umeå
Tjena
Nyss köpt en lynx enduro 600 millenium 00, funderar på att ta bort oljepumpen då förra ägaren bara hade blandat i tanken och visste inte om pumpen funkade den korta tiden han hade den.vad behöver man göra när man tar bort den?, behövs det någon droppsmörjning till nått lager eller vattenpumpen?
Tacksam för svar
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De låter inge bra att förra ägaren bara blandat olja i tanken för om inte oljepumpen varit inkopplad så finns risk att drevet bakom pumpen redan tagit skada. De drevet driver även vattenpumpen så de måste alltid ha olja. Om du vill ta bort pumpen så skruvar du lös den och ersätter hålet med en täckplatta. Om du har tur finns de en slangnippel ovanför oljepump några cm upp på blocket och där kan du koppla in en oljebehållare. Om de inte finns slangnippel som går in til drevhuset får du sätta in en slangnippel i täckplåten. De duger med en bromsvätskebehållare eller liknade som oljebehållare. Om vevaxeltätningarna är täta så ska den inte dra någ olja alls men de läcker i regel lite så de kan bli lite till stora mängder den drar. Om den sörplar i sig stora mängder så måste man strypa flödet.
Bäst är såklart om pumpen funkar men jag vet inte hur man ska tordas köra om den inte ger olja in till drevhuset. Ett alt skulle va om de finns en slanganslutning ovanför pump som jag beskrev för då kan du koppla in oljedropp där. Då kan du kolla om oljepumpen drar olja ur sin oljebehållare.
 

elundgren

Medlem
22 nov 2021
20
0
1
23
Umeå
De låter inge bra att förra ägaren bara blandat olja i tanken för om inte oljepumpen varit inkopplad så finns risk att drevet bakom pumpen redan tagit skada. De drevet driver även vattenpumpen så de måste alltid ha olja. Om du vill ta bort pumpen så skruvar du lös den och ersätter hålet med en täckplatta. Om du har tur finns de en slangnippel ovanför oljepump några cm upp på blocket och där kan du koppla in en oljebehållare. Om de inte finns slangnippel som går in til drevhuset får du sätta in en slangnippel i täckplåten. De duger med en bromsvätskebehållare eller liknade som oljebehållare. Om vevaxeltätningarna är täta så ska den inte dra någ olja alls men de läcker i regel lite så de kan bli lite till stora mängder den drar. Om den sörplar i sig stora mängder så måste man strypa flödet.
Bäst är såklart om pumpen funkar men jag vet inte hur man ska tordas köra om den inte ger olja in till drevhuset. Ett alt skulle va om de finns en slanganslutning ovanför pump som jag beskrev för då kan du koppla in oljedropp där. Då kan du kolla om oljepumpen drar olja ur sin oljebehållare.
Har hade inte haft den sålänge och knappt kört med den, Men är det något annat lager eller axel som också behöver smörjning eller bara vatten pumpen?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Har hade inte haft den sålänge och knappt kört med den, Men är det något annat lager eller axel som också behöver smörjning eller bara vatten pumpen?
Har du kört såpass långt att du sett att den kyler normalt bra? Om pumpdrevet som även driver vattenpumpen redan är rensat pga oljebrist så tappar man kylningen i första hand. Kylarna bak i tunnel ska bli varm redan efter 5-7 min tomg ska du känna lite värme i dem med tassarna. Och den maskinen är de bra kylning på man ska kunna köra nästan stenhård led utan kylproblem. Med isrivare ska den klara istenhård led utan att tända varningslampa för kylning.
Och svar på frågan om lager så är de lager i bägge ändorna på pump/vattenpumaxeln och de får också olja från samma källa som drevet dvs oljepumpen i normala fall.
 

elundgren

Medlem
22 nov 2021
20
0
1
23
Umeå
Har du kört såpass långt att du sett att den kyler normalt bra? Om pumpdrevet som även driver vattenpumpen redan är rensat pga oljebrist så tappar man kylningen i första hand. Kylarna bak i tunnel ska bli varm redan efter 5-7 min tomg ska du känna lite värme i dem med tassarna. Och den maskinen är de bra kylning på man ska kunna köra nästan stenhård led utan kylproblem. Med isrivare ska den klara istenhård led utan att tända varningslampa för kylning.
Och svar på frågan om lager så är de lager i bägge ändorna på pump/vattenpumaxeln och de får också olja från samma källa som drevet dvs oljepumpen i normala fall.
Kör med både olja I behållaren och direkt i tanken nu Och det verkar försvinna olja från behållaren, har då inte märkt något värme problem änsålänge iallafall. Vet du om det går att ha kvar pumpen men bara ta bort vajern, och ha olja I behållaren får vattenpumpen smörjning då?
 

elundgren

Medlem
22 nov 2021
20
0
1
23
Umeå
Kör med både olja I behållaren och direkt i tanken nu Och det verkar försvinna olja från behållaren, har då inte märkt något värme problem änsålänge iallafall. Vet du om det går att ha kvar pumpen men bara ta bort vajern, och ha olja I behållaren får vattenpumpen smörjning då?
Och alla slangar och allt bara koppla bort vajern som kommer från gasen
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Och alla slangar och allt bara koppla bort vajern som kommer från gasen
Ja drevet bör få olja då de kan funka bra men jag är inte helt säker. Men ha kvar oljepumpen till varje pris. Jag skulle ha tryckluftsblåst alla oljeingångar i blocket för att försäkra mig om att de inte är tät/skräp i dem. Om du trycker fast blåspistolen i en oljeslang så hör och känner du om de blåser igenom oljenipplarna på motorn.. De går trögt så ha de i åtanke de tokflåsar inte direkt genom dem. De går inte blåsa dem bakvägen inifrån motor för de är backventiler i dem. När du är säker på att alla nipplar flödar så räkna ut hur mycket olja den drar från separattanken medans du kör.Häll i 2% i bensintanken också som säkerhet medans du kollar oljeförbrukningen. Org inställd oljepump brukar dra runt 1,5-1,7% olja vs soppan man kör upp oavsett körsätt och gaspådrag. De är för lite så justera spänningen på wiren tills den drar 2-3% i genomsnitt. Jag brukar ställa in alla oljepumpar oavsett märke till 2% och häller 0,5-1% olja även i bensintanken. De är ett hållbart recept om man vill ha lång livslängd på motorn . Fördelen med olja även i tanken är att de smörjer döda fickor i motorn dvs där separatsmörjet inte kommer åt. De blir alltid mer eller mindre ren bensin på vissa ställen i vevhuset mf ställen och de undviks med olja iu bensinen.
Med de sagt ha kvar oljepumpen om den tycks funka.
 
Reactions: Znorkel

elundgren

Medlem
22 nov 2021
20
0
1
23
Umeå
Ja drevet bör få olja då de kan funka bra men jag är inte helt säker. Men ha kvar oljepumpen till varje pris. Jag skulle ha tryckluftsblåst alla oljeingångar i blocket för att försäkra mig om att de inte är tät/skräp i dem. Om du trycker fast blåspistolen i en oljeslang så hör och känner du om de blåser igenom oljenipplarna på motorn.. De går trögt så ha de i åtanke de tokflåsar inte direkt genom dem. De går inte blåsa dem bakvägen inifrån motor för de är backventiler i dem. När du är säker på att alla nipplar flödar så räkna ut hur mycket olja den drar från separattanken medans du kör.Häll i 2% i bensintanken också som säkerhet medans du kollar oljeförbrukningen. Org inställd oljepump brukar dra runt 1,5-1,7% olja vs soppan man kör upp oavsett körsätt och gaspådrag. De är för lite så justera spänningen på wiren tills den drar 2-3% i genomsnitt. Jag brukar ställa in alla oljepumpar oavsett märke till 2% och häller 0,5-1% olja även i bensintanken. De är ett hållbart recept om man vill ha lång livslängd på motorn . Fördelen med olja även i tanken är att de smörjer döda fickor i motorn dvs där separatsmörjet inte kommer åt. De blir alltid mer eller mindre ren bensin på vissa ställen i vevhuset mf ställen och de undviks med olja iu bensinen.
Med de sagt ha kvar oljepumpen om den tycks funka.
Den får väll mer olja ju mer man gasar av att vajern sträcks. Tänkte om det gick att koppla lös vajern och låta allt annat vara kvar och ha lite olja I behållaren, då borde väll både oljepumpen och vattenpumpen få olja ändå? Vajern är väll bara för att den ska få mer olja vid gaspådrag, så tar man bort den borde den väll få mindre än nu men ändå lite extra från pumpen och resten från det jag blandar i tanken. Då borde de väll bli lite mindre fett än det jag har nu
 

elundgren

Medlem
22 nov 2021
20
0
1
23
Umeå
Ja drevet bör få olja då de kan funka bra men jag är inte helt säker. Men ha kvar oljepumpen till varje pris. Jag skulle ha tryckluftsblåst alla oljeingångar i blocket för att försäkra mig om att de inte är tät/skräp i dem. Om du trycker fast blåspistolen i en oljeslang så hör och känner du om de blåser igenom oljenipplarna på motorn.. De går trögt så ha de i åtanke de tokflåsar inte direkt genom dem. De går inte blåsa dem bakvägen inifrån motor för de är backventiler i dem. När du är säker på att alla nipplar flödar så räkna ut hur mycket olja den drar från separattanken medans du kör.Häll i 2% i bensintanken också som säkerhet medans du kollar oljeförbrukningen. Org inställd oljepump brukar dra runt 1,5-1,7% olja vs soppan man kör upp oavsett körsätt och gaspådrag. De är för lite så justera spänningen på wiren tills den drar 2-3% i genomsnitt. Jag brukar ställa in alla oljepumpar oavsett märke till 2% och häller 0,5-1% olja även i bensintanken. De är ett hållbart recept om man vill ha lång livslängd på motorn . Fördelen med olja även i tanken är att de smörjer döda fickor i motorn dvs där separatsmörjet inte kommer åt. De blir alltid mer eller mindre ren bensin på vissa ställen i vevhuset mf ställen och de undviks med olja iu bensinen.
Med de sagt ha kvar oljepumpen om den tycks funka.
Eller har jag fel vore ju lättast att göra så?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Eller har jag fel vore ju lättast att göra så?
De borde funka som du tänkt. Men kör på 3% inte 2% som många gör i bensinen för de räcker inte till full gas. På full gas sopar oljepumpen in enorma mängder olja därför är de alltid bäst att köra oljepump för de ger längre livslängd.
Om du har tur ger oljepumpen 1% på full gas trots avhäktad wire och då får du rätt ok hållbarhet på motorn om du kör 3% i bensinen.
 

elundgren

Medlem
22 nov 2021
20
0
1
23
Umeå
De
De borde funka som du tänkt. Men kör på 3% inte 2% som många gör i bensinen för de räcker inte till full gas. På full gas sopar oljepumpen in enorma mängder olja därför är de alltid bäst att köra oljepump för de ger längre livslängd.
Om du har tur ger oljepumpen 1% på full gas trots avhäktad wire och då får du rätt ok hållbarhet på motorn om du kör 3% i bensinen.
Borde ju gå bra om jag tar bort vajern då borde ju pumpen tro att den går på lite gas/tomgång hela tiden och få en mindre mängd olja ungefär1% förhoppningsvis och att jag blandar 3% direkt I tanken Borde det ju funka bra😃. Då bör den ju få en liten mängd från pumpen och 3% ur tanken plus att den får rätt mängd olja till vattenpumpen. För vattenpumpen borde väll få tillräckligt med olja fast vajern är urkopplad. Vattenpumpen behöver väll inte så mycket olja. så vattenpumpen får nog lika mycketolja hur mycket man än gasar
 

elundgren

Medlem
22 nov 2021
20
0
1
23
Umeå
De

Borde ju gå bra om jag tar bort vajern då borde ju pumpen tro att den går på lite gas/tomgång hela tiden och få en mindre mängd olja ungefär1% förhoppningsvis och att jag blandar 3% direkt I tanken Borde det ju funka bra😃. Då bör den ju få en liten mängd från pumpen och 3% ur tanken plus att den får rätt mängd olja till vattenpumpen. För vattenpumpen borde väll få tillräckligt med olja fast vajern är urkopplad. Vattenpumpen behöver väll inte så mycket olja. så vattenpumpen får nog lika mycketolja hur mycket man än gasar
Eller är jag helt ute och cyklar?😃
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Eller är jag helt ute och cyklar?😃
Ja de stämmer de ska funka. Själva vattenpumpen behöver ingen oja de är bara drevet i mitten och två lager på axeln som smörjs.
Om den senare visar sig dra 4% olja totalt sett kan du backa av till mindre olja i bensinen.
 

elundgren

Medlem
22 nov 2021
20
0
1
23
Umeå
Ja de stämmer de ska funka. Själva vattenpumpen behöver ingen oja de är bara drevet i mitten och två lager på axeln som smörjs.
Om den senare visar sig dra 4% olja totalt sett kan du backa av till mindre olja i bensinen.
Ok det låter bra, får drevet och dom två lagren olja genom själva oljepumpen eller går det en slang dit från pumpen?