Tändstift etec

heavyguy

Medlem
9 nov 2014
41
3
8
Hej! Har en - 11 Lynx Xtrim etec som jag bytt stift på! Ritade streck på stiftöppni gen så att den hamnade mot spridaren! Är det ingen som har en bra bild på hur indexeringen ser ut mot spridarna? Kanske jag gjort fel för skoter startar men stannar igen om man inte gasar. Och den går väldigt dålig!
 
Reactions: Mr snow

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Det är egentligen inte mer noga än att "ryggen" på sidoelektroden INTE ska peka mot spridaren. Så märk på stoftet vart ryggen är och dra fast stiftet så att strecket hamnar någonstans på "bortre halvvarvet" sett från spridaren.
 

heavyguy

Medlem
9 nov 2014
41
3
8
Nu har jag satt stiften enligt anvisningar men den går väldigt orent ändå! Har fått tips att te göra ren raveventilerna är det komplicerat? Dessutom har jag en slang som hade legat mot ljuddämparen och smält! Har letat o hittar inte var andra änden ska på nånstans? Tips någon? Laddar upp ett par bilder..
 

Attachments

Reactions: suregom

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Att den går orent är ej pga raveventiler, kärvar dom så märker du det på höga varv då dom ska öppna. Fungerar all el på skotern? Lyse mätare osv?
Spånar lite fritt då jag inte är någon expert men eventuellt kontrollera REEDventiler, sitter innanför spjällhus mot cylindern. På 800 e-tec är det lite bök att komma åt att demontera, tank måste lossas för att få ut luftburken sen ska spjällhus och insugsgummin bort. Hur ser det ut bakom primärvariatorn, är packboxen där hel?
Gick skotern bra när du ställde undan den i våras? Hur gammal var bensinen i tanken? Körde du konservingsprogrammet som e-tec har?
 
Reactions: heavyguy

heavyguy

Medlem
9 nov 2014
41
3
8
Att den går orent är ej pga raveventiler, kärvar dom så märker du det på höga varv då dom ska öppna. Fungerar all el på skotern? Lyse mätare osv?
Spånar lite fritt då jag inte är någon expert men eventuellt kontrollera REEDventiler, sitter innanför spjällhus mot cylindern. På 800 e-tec är det lite bök att komma åt att demontera, tank måste lossas för att få ut luftburken sen ska spjällhus och insugsgummin bort. Hur ser det ut bakom primärvariatorn, är packboxen där hel?
Gick skotern bra när du ställde undan den i våras? Hur gammal var bensinen i tanken? Körde du konservingsprogrammet som e-tec har?
Hej! "I vintras så körde jag fast med skotern medan vi stod å grävde loss stod den o gick på tomgång.
Efter enstund så stod det" Engine shot down" efter det gick den bra! Körde in den i garaget sen stod den en månad gick ut å starta den då gick den dåligt helt plötsligt! Ska kolla upp i morgon det du sa! Tack för svar..
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
E-tecmaskinerna stänger av sig automatiskt om man lämnar dom på tomgång såpass länge att motortempen blir för hög. Ska inte vara någon fara med det.
 
Reactions: heavyguy

heavyguy

Medlem
9 nov 2014
41
3
8
Nu har jag satt stiften enligt anvisningar men den går väldigt orent ändå! Har fått tips att te göra ren raveventilerna är det komplicerat? Dessutom har jag en slang som hade legat mot ljuddämparen och smält! Har letat o hittar inte var andra änden ska på nånstans? Tips någon? Laddar upp ett par bilder..
Ingen som har vetskapen var denna slang ska på Någonstans? Kan vara någon luftslang! Den är avklippt nu eftersom den hade smält!
 
Reactions: j84

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Låter inte så troligt för den lär väl antingen suga luft eller pytsa tillbaka luft till luftrenaren. Blir lite samma sak om man klipper den. (Är dock inte säker på det, den kanske sitter mot någon sensor eller så i luftrenaren och då kan det ju bli annat).

Men, det jag tänkte säga angående RAVE-ventilerna så är de inte helt enkla att fixa själv. Dels behövs det speciallim och en par olika typer av fett om man ska följa BRPs instruktioner och sen måste man kalibrera det med BRPs diagnosverktyg (BUDS). Har förvisso sett att folk verkar ha gjort det utan detta men jag skulle inte rekommendera det. Jag rengjorde själv och fick Oktan till att montera ihop och justera in det. Det kostade typ 1000:-. De fick dessutom göra om det en gång till för något blev fel första gången men det gjorde de gratis.

Kolla så att RAVE-ventilerna sitter fast för det var det som blev fel då en satt löst och min misstände faktiskt lite då från låga varv. Det var dessutom sjukt mycket olja i motorrummet.
 
Reactions: heavyguy

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
När jag läser ditt första inlägg låter det nästan som att den drar tjuvluft. Då brukar motorer ha svårt att hålla sig på tomgång. Har du testat att spraya startgas på insugsgummin och vid packboxen vid primären? Kolla om den går upp i varv då för det kan indikera en läcka.
Har du kollat kompressionen? Har den gått långt? Bytt kolvar?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Ag bytet av stift så fundedrar jag på om de va org stift rek från brp eller om du satt in värre stift typ iridium? Om du köpt iridium byt genast tillbaka till org för dem kan spöka än värre. Fråga 2 är om du satt in nya stiften från förta uppstart efter långtidsvilan. Först uppstart efter lång vila kan semiknäcka stiften så motorn kan gå liknade som du besk.
När du sökerb läckage vid insug och vevaxel så funkar vanlig oljespray typ 556 wd40 mf bäst för de fyller igen sprickan så den blir tät tillfälligt = motorn går ner i varv. Överlag när man sprayar även startgas och dedorant på insugen så brukar motorerna gå ner i varv för sprickan fylls av vätan i sprayerna typ som med oljespray. Hårspray är bäst för de tätar garanterat läckan tillfälligt men de blir kladdigt men de kan de vara värt. Rollon funkar inte!!
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Rollon funkar inte!!
:) haha, vill se den som testar roll on innanför primären :eek: kan bli lite tight åt fingrarna

Själv har jag bara testat att spraya startgas men har egentligen aldrig haft någon nytta av det då jag tydligen aldrig haft läckage så det jag skrev ovan är tips jag läst mig till. Det har alltid varit något annat fel på mina maskiner. Smart där med att använda något som täpper till istället. Jag antar att hör man en förändring i motorgången när man sprayar så har man ett fel där...