Tändstift byte ski-doo renegade 800r -09

matjas

Aktiv medlem
19 feb 2009
68
0
6
Nu blev jag lite fundersam bytte tändstift i min skoter (Ski-Doo renegade 800r -09)

Beställde från en internetsida Br9ecs5 som skulle vara till min skoter/motor
men när jag tar lös dom gamla så heter dom Br10ecs5

Då är min fråga vilka passar bäst att köra med?? och vad är skillnaden?
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Tändstiftsbeteckning:

Gängtyp: (BC)PR6ES-11,
A = Gänga 18mm, Nyckelmått 25,4mm
B = Gänga 14mm, Nyckelmått 20,8mm
C = Gänga 10mm, Nyckelmått 16,0mm
D = Gänga 12mm, Nyckelmått 18,0mm
E = Gänga 8mm, Nyckelmått 13,0mm
G = Gänga PF½, Nyckelmått 23,8mm
J = Gänga 12m, Nyckelmått 18,0mm
AB = Gänga 18mm, Nyckelmått 20,8mm
BC = Gänga 14mm, Nyckelmått 16,0mm
BK = Gänga 14mm,(iso-typ av BCP) Nyckelmått 16,0mm
DC = Gänga 12mm, Nyckelmått 16,0mm

Konstruktion, utseende: BC(PR)6ES-11

L = Kompakt typ
M = Kompakt typ
P = Utskjutande isolatorfot
R = Resistor
U = Ytgnistgap, Semi-ytgnistgap
Z = Induktionsmotstånd

Värmetal BCPR(6)ES-11

Värmetal uttrycks som nummer 2-13 där lågt nummer är varmt och innebär att det har större yta utsatt för förbränningsgaser vilket avleder värme långsamt och isolatorfoten upphettas fort.
Högt nummer har mindre yta utsatt för förbränningsgaser vilket avleder värme snabbt och isolatorfoten upphettas långsamt.

Om ett felaktigt värmetal valts:

För högt värmetal
Tändstiftstemperaturen förblir för låg och förorsakar att beläggningar byggs upp på isolatorfoten, Beläggningarna ger en elektrisk "läckväg" som ger upphov till misständningar.

För lågt värmetal
Tändstiftstemperaturen stiger alltför högt och förorsakar förtändning och onormal förbränning, Detta leder till att tändstiftets elektroder smälter med risk för skador på kolv och ventiler.

Gänglängd BCPR6(E )S-11

E = 19,0mm
H = 12,7mm
L = 11,2mm
EH = Halv gänglängd, Total 19,0mm, gänga 12,7mm
F = För koniskt säte:
A-F 10,9mm
B-F 11,2mm
B-EF 17,5mm

Special konstruktion BCPR6E(S )-11

C = Lågvinklad sidoelektrod
F = För koniskt säte
G = Tunn mittelektrod med nickellegering
GV = Racerstift med mittelektrod guld-palladium
J = 2-Sidoelektroder, Special konstruktion
K = 2-Sidoelektroder
T = 3-Sidoelektroder
Q = 4-sidoelektroder
P = Sidoelektrod av platina
S = Mittelektrod av koppar
U = Ytgnistgap, semi-ytgnistgap
V = Mittelektrod av guld-palladium
VX = Mittelektrod av platina.Specialdesign på sidoelektrod
W = Mittelektrod av tungsten
X = Booster, Utökat gnistgap
Y = Mittelektrod med V-snitt
A,B,D,Z = Specialdesign
-L = Halvt värmetal, kallare
-LM = Kompakt typ, isolatorlängd 14,5mm
-N = Special sidoelektrod
Solid - Solid kopparkärna för bättre gnista

Elektrodavstånd(mm) BCPR6ES-(11)


Standard: Tex: DCPR8(E)
Platina: Tex: DCPR8E(VX)
Iridium: Tex: DCPR8E(IX) (OBS! Undantag kan förkomma för Iridium-stift, Tex. (IA) för KTM samt vissa Honda och Suzuki-modeller