Tändstift byte etec, injector!

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
Denna sida visar hur noga man ska va med att byta tändstift på en etec.

http://www.sledtrax.se/articles/0910/members/2010-02-02_20_indexera/index.shtml

Jag bytte själv och motorn gick som sagt, väldigt dåligt.. misstände(r)..

Ska nu sätta dit dom rätt och vad jag tänkte fråga om injectorerna... hur sitter dom på en 600 etec, summit, 10a? är det bara en slang som går in just vid stiftet? för sidan visar jiu att man ska rita på stiftet så gapet ligger mot injectorn om jag fattat rätt? så injectorn är det bara nån slang som går in där? nån som kan ta upp en bild på sidan här och rita in? så jag vet var jag ska hålla mig :)

Tack på förhand!
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Har du köpt stiften över disk hos en ÅF så är de förindexerade, med största säkerhet är även andra Etec stift det men ska för säkerhetsskull indexeras

Vill man ha koll så märker du upp var den öppna sidan på elektroden är belägen med en tuschpenna

Elektroden skall vara vänd med den öppna sidan mot injektorn.

Krävs inget mikrometermått utan verkstadshandboken anger tolerans på +/- 90 grader.

Får inte bilduppladdningen att fungera men hoppas du förstår bildspråket!
Med andra ord, i förhållande till injektorn så kan fästpunkten i stiftet för elektroden stå kl 3, 6 eller 9 utan funktionsstörning för motorn precis som den övre raden i artikeln visar (bilden är från verkstadshandboken)

Stiften skall dras med 28 Nm, inte mer och inte mindre
 

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
Har du köpt stiften över disk hos en ÅF så är de förindexerade, med största säkerhet är även andra Etec stift det men ska för säkerhetsskull indexeras

Vill man ha koll så märker du upp var den öppna sidan på elektroden är belägen med en tuschpenna

Elektroden skall vara vänd med den öppna sidan mot injektorn.

Krävs inget mikrometermått utan verkstadshandboken anger tolerans på +/- 90 grader.

Får inte bilduppladdningen att fungera men hoppas du förstår bildspråket!
Med andra ord, i förhållande till injektorn så kan fästpunkten i stiftet för elektroden stå kl 3, 6 eller 9 utan funktionsstörning för motorn precis som den övre raden i artikeln visar (bilden är från verkstadshandboken)

Stiften skall dras med 28 Nm, inte mer och inte mindre

Jo men dra 28 Nm är rätt svårt-... svårt att komma åt där.. fått göra ett specialverktyg..

Men tänkte injektorn, den sitter var? är det nån slang som går in vid stiftet så är det där man
ska rikta den öppna sidan av stiftet imot eller?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Här har du en bild på hur det ser ut i toppen på en etec:


Alltså du har injectorn i mitten av toppen, så elektrod öppningen ska peka mot mitten helt enkelt.
 

heavyguy

Medlem
9 nov 2014
41
3
8
Här har du en bild på hur det ser ut i toppen på en etec:


Alltså du har injectorn i mitten av toppen, så elektrod öppningen ska peka mot mitten helt enkelt.
Hej! Har du möjlighet att lägga upp den bilden igen? Har lite problem med att dra med momentnyckel då det är så trångt.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Behövs ingen momentnyckel för att dra ett stift. Dra åt lite lagom. Inte för hårt (I värsta fall spricker stiftet eller så drar du sönder gängan...man får dra väldigt hår då) och inte för löst för då kan de gänga upp sig själv (hände mig en gång på en cross...satan va det small mellan benen på mig. Tur det satt en tank i vägen). Och som de andra skrevier, se till att elektrodgapet pekar mot spridaren, dvs mitten på toppen. Spridaren är den stora aluminiumklumpen uppe på toppen.
 
Reactions: jockebandit

heavyguy

Medlem
9 nov 2014
41
3
8
Behövs ingen momentnyckel för att dra ett stift. Dra åt lite lagom. Inte för hårt (I värsta fall spricker stiftet eller så drar du sönder gängan...man får dra väldigt hår då) och inte för löst för då kan de gänga upp sig själv (hände mig en gång på en cross...satan va det small mellan benen på mig. Tur det satt en tank i vägen). Och som de andra skrevier, se till att elektrodgapet pekar mot spridaren, dvs mitten på toppen. Spridaren är den stora aluminiumklumpen uppe på toppen.
Tack ska prova i kväll 👍
 

heavyguy

Medlem
9 nov 2014
41
3
8
Behövs ingen momentnyckel för att dra ett stift. Dra åt lite lagom. Inte för hårt (I värsta fall spricker stiftet eller så drar du sönder gängan...man får dra väldigt hår då) och inte för löst för då kan de gänga upp sig själv (hände mig en gång på en cross...satan va det small mellan benen på mig. Tur det satt en tank i vägen). Och som de andra skrevier, se till att elektrodgapet pekar mot spridaren, dvs mitten på toppen. Spridaren är den stora aluminiumklumpen uppe på toppen.
Läste i instruktionsboken att dom skulle dras 27,5 Nm med det kanske duger att öppningen pekar rätt då!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Att öppningen pekar rätt är det enda du ska bry dig om, så länge du inte drar åt helvete för hårt. Dom jag bytt stift på upplever jag att jag fått dra rätt löst på för att få stiftet åt rätt håll......och att få in en momentnyckel dit är bara att glömma.