Sxr 700 trippel problem

MercedesGenerator

Ny medlem
4 feb 2019
4
0
1
Lima
Hejsan! Jag har en Yamaha SXR 700 - 2001.
Jag tycker att all ström verkar väldigt svag och all belysning är riktigt svag.
Står jag t.ex på tomgång och under ca 2000 varv så dör varvräknaren men den kommer igång om jag gasar lite.
Åker jag och puttrar efter leden och slår på helljus så kan den rycka till litegrann och varvräknaren dör en vända och kommer igång igen direkt.
Märker även att när jag bromsar och bromsljuset ska tändas så är det nästan så all belysning håller på att slockna om jag står på tomgång.
Nu sista turen så var jag ute en heldag och körde men med många täta stopp.
När den är kall så går den som den ska och jag kan åka utan problem . Men efter en stund upptäckte jag att när jag åkt i ca 20 minuter konstant så börjar den gå sämre och den vill inte varva ut och den böar och det blir värre ju mer jag åker. Men stänger jag av i 10 minuter och startar igen så går den rent och fint i ca 15-20 minuter och sedan tillbaka till samma problem igen. Så skotern går ju bra även när den är varm men problemen uppstår efter en stunds körning?
Det jag tänkte var ifall det kan hänga ihop med att den har så svag ström och det blir ännu värre när den blir varm?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
De låster som statorn hålle på ge upp jag fick exakt samma problem på min Thundercat för hundra år sedan. Förmodligen går plus ut i jord någonstanns från lyskablar och de gillar inte statorns motordrivspole den blir bränd och därför går den bra tills den blir varm för då glider drivspolens trådar isär eller kortsluts mot varandra. Värmen expanderar koppartrådarna därav att den går bra tills dem sväller. De duger inte att byta stator bara för de är förmodligen kortis någonstans på lyskablage. Vanligast brukar vara kablage bak till baklyset under sadel eller upp till värmehandtag. Börja leta under sadel och speciellt kablage till bromslyset låter det som. I mitt fall hade kablar gnagt mot chassit under sadel. Men du kommer förmodligen åka på statorbyte även om du hittar kortisen.