SX-R 500 som går dåligt !

Janne J

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
[Uppdaterat: Senast editerat den 23-Jan-04 kl 06:50 PM (CET) av 2stroke (moderator)]Hej !

Min Yamaha SX-R 500 ( 2001 ) är konstig.
I höstas då jag provstartade den gick den perfekt.
Men nu i vinter då jag startar den så börjar det bra men efter ett tag så sänks tommgången tills den stannar om man inte gasar + att den ryker nått så fruktansvärt. Om man kör tillräckligt länge så går det till sej hyfsat.
Jag hade upp den till fjälls nyår och hällde t-röd i tanken körde den varm och efter det funkade den, men då jag tog hem den igen så gick den på en cyl(förstörde 4 stift). Den går på båda nu men den uppför sej som jag skrev i början igen.
(SUCK!)

HJÄLP !!


 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Yamman går som ett arsle!

Vad hände med de dåliga tändstiften? Sotar de igen eller...?
Fungerar de tändstiften på andra cylindern eller i en annan motor?
 

Janne J

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
RE: Yamman går som ett arsle!

efter tändstiften sluta funka tog jag in skotern i ett varm garage nått dygn, då jag körde ut ur garaget och upp på släpet gick den på båda cyl men då jag tog ner den från släpet och började köra upp den på gården så dog ett tändstift (igen,bytte alldrig medans den stog i garaget)
PS nu går den på 2 cyl hela tiden, men problemet kvarstår
 

J B G

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
RE: Yamman går som ett arsle!

Har du fått ordning på den? Min 600-97 är lika tokig..
 

pelley

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
RE: Yamman går som ett arsle!

hej!kan det vara så enkelt att choken inte går tillbaka riktigt?bara en tanke,
har hänt mig!
m.v.h.pelle
 

Janne J

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
PINSAMT!!

Jag hade inte vridit på förgasarvärmningen!men den går fortfarande dåligt, den får för mycket soppa så jag ska lämna in den på service

PS tack för alla goda tips!
 

Isac

Medlem
1 jan 2000
28
0
1
Umeå Sverige
w1.telia.com
RE: PINSAMT!!

kan det inte vara att den får för mycket soppa och därefter sotar stiften? eller att luft/bensin blandningen är tokig?

eftersom du sa att den gick bra i fjällen, där är det ju som ni alla vet tunnare luft och förgasare som inte har t.ex lynx rave system så brukar man behöva byta munstycken. Kan det ha nånting med det att göra?