sx 600 funderingar.

gu77a

Välkänd medlem
15 dec 2006
212
0
16
kalix
Tjena tjena, köpte mig en sx 600 -11 och har lite funderingar om dämperiet i boggien.
Jag kan lyfta skotern ca 1 decimeter utan att mattan lättar från golvet så att säg och nu när jag har tagit lös boggien så provade jag skruva lös den bakre dämparen, rätt stum om ni frågar.
men! märkte att jag kan som "röra" axeln som den bakre boggiedämparen är fäst i typ fram och tillbaka.
ska det vara så ?
hade mina funderingar på att dämparna var slut och att dom behövdes renoveras men har ingen aning nu när jag har haft lös dämparna och provat trycka ihop dom. vad tycker ni?
Första sx´en så jag vet inte riktigt hur dämparna ska vara osv .. Tack på förhand! :)

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
På crosshojar ska man iaf ha ett "sag" alltså en bit kvar som man kan lyfta själv innan dämparen är fullt ute, ett mått när man sitter på och ett mått när den står själv. Är inte helt säker på hur det är med skotrar men att det finns ett visst "sag" är för mig helt normalt, så länge det inte är överdrivet mycket. Men det kan nog någon annan svara på åt dig. Just vad är det du kan skjuta fram och tillbaks? passa på och tryck in fett i alla nipplar när du ändå har den ur :)

gu77a

Välkänd medlem
15 dec 2006
212
0
16
kalix
Jo min kompis berättade de ganska kort efter inlägget! :) typ att skotern ska som sätta sig lite så att man kan ta starter bättre, sen när jag hade som en "referens" och kollade så kändes de ganska logiskt. Sen så ska det gå att justera hur mycket den som ska sätta sig osv :) saxen längst bak i boggien den vilar som mot en axel som går rakt igenom boggien och det är där det så kallade glappet jag trode. Man justerar hur mycket skotern sätter sig på den axeln :) tror jag haha, säger inget säkert men de kändes som det när man tittade på den :)

obrut

Aktiv medlem
26 jan 2013
56
0
1
östersund
Jag har ju samma fundering, min sx 600,11, den är lika, renoverade och chimsa dämpare, men samma sak, de är ca 10 cm man kan lyfta som de känns som de är noll dämpning? hur ställer man in den så de försvinner? fick tipps att ha bakre boogey fäste på hålet på lägsta, men ingen skillnad,, den känns ju som den är helt slut om man ha den så, och blir ju så låg, kände på en 12,a och den va helt uppe inge glapp läge, och jag är ny på sx frånten,, glad för tipps :)

tonyb006

Välkänd medlem
3 dec 2010
272
0
16
nykarleby finland
Så hade jag också på min firecat. Stoppklossarna var borta så jag satte dit dom igen och det blev mycket bättre. Ville ändå ha den lite tightare så jag lade på min2 nylon plattor på klossarna som vart 2.5 cm tjockare. Men det var för mycket så skotern blev nästan stum. 1 cm hade kanske varit optimalt.