Svullet ringfinger vid långvarig skoterkörning.

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
Har under de senaste gångerna jag har varit ute och kört skoter fått en hemsk smärta och svullnad i ringfingret på högerhanden (gashanden). Kändes extra mycket när jag var ute på den första turen då nästan alla fingrar på högerhanden krampade när jag gasade på. Svullnaden hinner gå ner en aning innan det blir dags för nästa skotertur, riktigt jobbigt.

Någon mer som har upplevt/upplever samma sak?
Någon som vet vad jag kan göra för att åtgärda problemet?

palle85

Aktiv medlem
1 jan 2000
58
0
1
Låter som att du spänner händerna när du kör, samma sak hände mig från början när jag körde cross(mc) på bana. Men det slutade ju mer erfaren man vart och man blev mer avslappnad

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.305
1.120
113
Stora Blåsjön
Du kanske har för tjocka handskar, lätt att man spänner armarna och fingrarna onödigt mycket då. Men försök att slappna av och inte hålla i styret så hårt.

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
Kan stämma att jag spänner mig för mycket. Men försöker faktiskt tänka på att slappna av så mycket som möjligt när jag kör redan.

Du kanske har för tjocka handskar, lätt att man spänner armarna och fingrarna onödigt mycket då. Men försök att slappna av och inte hålla i styret så hårt.
Har väldigt tjocka läderhandskar faktiskt. Kanske ska testa att köra med några andra. Tråkigt om det är dem dock, kostade ju en del om man säger så.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
enligt mig behövs de inte så tjocka handskar..gå på yammacenter och handla nå handskar från FXR eller liknande..eller gå på intersport och köp hestra hanskar (skidhandskar) hyfsat tunna men ändå riktigt varma..

då garranterar ja dig att du itne behöver krampa nåmer:)

Xcr 700

Välkänd medlem
18 okt 2009
122
0
6
stockholm
har kört cross i många år och det är samma sak varje gång man har haft uppehåll en längre tid och börjar smiska bana igen, men kommer ca 5 varv sen är man så slut att man knappt har nå kraft kvar i fingrarna så man inte ens kan knyta upp skorna :D haha..sen blir man ju svullen, skavsår mm.. dä ä bar å åk!

Biffen

Medlem
18 mar 2008
18
0
1
Sävar
Sen så länge du har handtagsskydd och handvärmare så borde det ju vara ganska varmt även med tunna handskar. (Förmodar att phazer har handvärmare)

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
Låter som att de flesta är eniga om att det är handskarna som är problemet. Hade planer på att skaffa skidhandskar förut men fick de andra skoterhandskarna i julklapp.

Och ja, jag har handtagsskydd och handvärmare på Phazern. Så några tunnare skidhandskar borde räcka.

Tack för svaren!