Svenskarna ska hålla käft

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Norrmännen är gäster i vårt land och bör uttrycka sig mer respektfullt. Sen har han en poäng att det finns många svenskar som beter sig som idioter i våra fjäll. Sen vet jag inte vad jag ska tro om kommentaren från samebyn om 10 000 norska som kör som galningar i fjällen, känns lite överdrivet men...
 
Reactions: Silly Bear

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Han tillstår ju själv att han tog i lite i överkant när känslorna fick styra. Men visst, rubriken drar nog en del klick.
Han har säkert rätt i mycket dessutom, även om han liksom dem som pratar om "tiotusentals skoterförare" i Arjeplog nog tar i från tårna. Har svårt och se att den mängden förare vistas i Arjeplog, även om det säkert är en hel del som gör det.
Säkert är det även så att det finns en och annan otänkt person som stör rennäringen. Men det finns turister i Boden som stör den allmänna ordningen, speciellt på sommaren. Tveksam till att man kan eller ens ska lagstifta mot den gruppen för det.
Behövs mer resurser för och se till att gällande lagstiftningar följs istället.
Och att då införa ännu mer restriktioner o.s.v, vem ska se till att de följs om man har svårt och följa upp dem som redan finns?
 
Reactions: Hybro

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Aftonbladet har dock en viktig poäng som avslutning.

"Alldeles oavsett busåkningsbråket så kan Sveriges dagar som ett frisinnat skoterland vara räknade.
I våras tillsatte regeringen en utredning som kan begränsa rätten att färdas utanför de markerade lederna.
− Det är på tiden att vi får en modern lagstiftning som gör terrängkörningen i Sverige hållbar. Vi behöver kunna tillgodose både människors behov av att köra terrängfordon och behovet av att förhindra skador på jord- och skogsbruksmark och natur, sa miljöminister Karolina Skog när initiativet presenterades.
Utredningen ska vara färdig i november 2019."


Jag tror inte vi kommer få behålla friåkningen som den ser ut idag och därmed kommer problemet (och/eller förtjänsten) med alla norrmän bli mindre oxå.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Gabbe1, en kollega mailade in till några av våra kära politiska partier för att få en bättre bild av denna fråga. och de verkar inte alls som att det är en avveckling på gång, iaf inte i dom seriösare partierna.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Kommer aldrig klicka mig in på den där vänsterblaskan. Men vad grundar sig det i att norrmännen är ilsken? Är det pga en lapp klagat att dom är över å kör sönder....

Skulle faktiskt inte rikta någon ilska överhuvudtaget mot norrmännen. Dock mot lappen som driver egen agenda i detta fall. Många lappar som ska ha gigantiska områden för dom själva....
 
Reactions: Graesvik

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Haha bra där Vesslan, jag kan ju tillägga att S bara hade saxat det som va skrivet i vänsterblaskan:)
 
Reactions: Henka023

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
234
51
28
Karlstad
Kommer aldrig klicka mig in på den där vänsterblaskan. Men vad grundar sig det i att norrmännen är ilsken? Är det pga en lapp klagat att dom är över å kör sönder....

Skulle faktiskt inte rikta någon ilska överhuvudtaget mot norrmännen. Dock mot lappen som driver egen agenda i detta fall. Många lappar som ska ha gigantiska områden för dom själva....
Skulle aldrig ta en torskstinkande norrbagges parti. Det enda norrbaggarna gör när de besöker detta land är att förstöra för oss som bor här.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Skulle aldrig ta en torskstinkande norrbagges parti. Det enda norrbaggarna gör när de besöker detta land är att förstöra för oss som bor här.
Finns många småbyar med affärer mm efter landsgränsen som har grym skotermiljö som aldrig skulle vara värt att besöka om det inte vore för norskar..
Men det bästa vore nog om hela fjällkedjan vore knäpptyst.... utan folk och skotrar. Men snart är vi nog tyvärr där.
 
Reactions: snötoken och trixa

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Skulle aldrig ta en torskstinkande norrbagges parti. Det enda norrbaggarna gör när de besöker detta land är att förstöra för oss som bor här.
Någon som blivit trampad på en öm tå?

Har jobbat 7 år i Norge och jag kan då ärligt talat säga att jag inte märker en droppe skillnad på deras respekt dom har för naturen mot för våran. Snarare tvärtom!
Dom är vansinniga naturvänner överlag och älskar att vara ute i de fria.

Rötägg finns det gott om både hos svenskar och norskar. Om de nu är ett sådant du stött på.

Eller är du också en sån där giriglapp som "ska ha, ska ha" och vägrar dela med dig?

Skämmes ...
 
Reactions: snötoken

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Jag tror att dom flesta av oss hade åkt över gränsen in till Norge om det hade varit omvänt scenario gällande friåkningen.
 
Reactions: asker

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Är det inte allmänt myntat att Norrmännen tycker vi är Skandinaviens "polacker", med den mentaliteten så har dom knappast mycket respekt för oss Svenskar...vi borde erövrade dom sattygen igen =)
 
Reactions: suregom