Svart geggamoja i motorytrymmet 800 etec

maaak

Aktiv medlem
27 feb 2007
78
0
6
södra dalarna
Funderar hur jävligt det kan se ut efter 300 mil och några remmar senare i motorytrymmet. Har precis köpt en 800 etec 2011 som det är ganska svart och klibbigt i motorytrymmet på variatorsidan. Det är klibbigt och svart i sprängskyddet, men även på på motorn och motorfästet nere i baljan under variatorerna osv.
Frågan är om det kan bli så från remslitage och en eller två sprängningar av rem?
Vad jag kan se så verkar det inte läcka från grenröret för det är inte nå svart där.

Nu har jag vinklat texten för att det verkligen ska låta som att det kommer från remmen vilket skulle resultera i att jag kanske slipper skruva och endast rengöra lite :) men är det någon som haft liknande problem på sin maskin som kan bekräfta eller dementera mina funderingar?

/Marcus

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Funderar hur jävligt det kan se ut efter 300 mil och några remmar senare i motorytrymmet. Har precis köpt en 800 etec 2011 som det är ganska svart och klibbigt i motorytrymmet på variatorsidan. Det är klibbigt och svart i sprängskyddet, men även på på motorn och motorfästet nere i baljan under variatorerna osv.
Frågan är om det kan bli så från remslitage och en eller två sprängningar av rem?
Vad jag kan se så verkar det inte läcka från grenröret för det är inte nå svart där.

Nu har jag vinklat texten för att det verkligen ska låta som att det kommer från remmen vilket skulle resultera i att jag kanske slipper skruva och endast rengöra lite :) men är det någon som haft liknande problem på sin maskin som kan bekräfta eller dementera mina funderingar?

/Marcus
Låter som en trasig packbox på vevaxeln i mina öron. Brukar kunna slungas ut en del fett från lagret bakom och runt variatorn då. Ta och kika där bakom med en ficklampa. Eller ta lös primärvariatorn om du vill kunna inspektera riktigt.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Några remsprängningar och slarv med att få bort alla cordrester runt variatoraxeln kan tyvärr ge lite problem med tätningen.

Ligger det fett/skit runt motorstoppen som bif bild så är det så... , inget större problem att fixa. Har du köpt av en firma bör de ta ansvar för det och samtidigt mäta upp vevaxeln så den håller sig inom toleranserna för att undvika problem framöver.

Attachments

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
Japp, tjejen köpte en e-tec 2011 dock 600 för nån vecka sen, den var väldigt kladdig runt variatorn och sprängt en rem och på den hade ena avgasporten gängat upp sig så då blir det väldigt kladdigt då avgasportarna smörjs av 2takts olja.

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Japp, tjejen köpte en e-tec 2011 dock 600 för nån vecka sen, den var väldigt kladdig runt variatorn och sprängt en rem och på den hade ena avgasporten gängat upp sig så då blir det väldigt kladdigt då avgasportarna smörjs av 2takts olja.
Samma här, på min förra skoter,lynx rave 800 e-tec, skruvade ena avgasporten upp sig och det blev rejält kladdigt på hela variatorsidan av motorn. han köra nån km före jag märkte det.

maaak

Aktiv medlem
27 feb 2007
78
0
6
södra dalarna
tack för svaren!
Tittade igår och det var inte särskilt kladdigt bakom primären i alla fall.
Ska försöka titta på avgasportarna idag då så håller jag tummarna att det är den/dom som lossnat lite.

skoternörden

Välkänd medlem
9 okt 2006
260
0
16
Haparanda
Det du beskriver som klibbigt är det som fett? . En övervarvning orsakad av rem sprängning kan resultera till att pacckboxen ploppar ut och fettet slungas ut och motorn tar in tjuvluft, så jag skulle ta lös primären och kolla ordentligt.

maaak

Aktiv medlem
27 feb 2007
78
0
6
södra dalarna
Jag kan inte svara på om det är fett, men det känns lite klibbigt och fett.
Jag tittade på avgasportarna igår och jag kunde skruva in två av skruvarna på den ena avgasporten ca 1/4 varv (torxskruv)
Ni som haft problemet tidigare, vad har ni gjort för att avhjälpa problemet mer exakt?
Jag misstänker dock avgasport för det är grisigt precis under dom också, men som sagt inte speciellt mycket bakom primären, nått stänk men inte i närheten av som det ser ut under avgasportarna. Grenröret har jag också kollat om det sitter löst men det verkar det inte göra, kunde skruva in en av skruvarna till grenröret lite gran men sen verkar det sitta (iaf på dom man kommer åt utan att riva hela j****a skotern)

/Marcus

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Iom att du kunnat dra åt både vid avgasport och grenrör så bör du kolla vidare på dessa så att packningar är hela/rena samt att alla bultar är dragna enligt spec.

Enklast/säkrast är att du river lite för att komma åt så momenten blir rätt, behöver inte dras hårt dock är några lite besvärliga att komma åt.
Samtidigt kan det vara värt att rengöra raveventilerna och inte minst rengöra överallt så blir det lättare framöver att se/hitta eventuella problem

Gammal bild men gäller nog fortfarande

Attachments

maaak

Aktiv medlem
27 feb 2007
78
0
6
södra dalarna
Efter lite strul med leveranser av packningar osv. så har jag nu fått rätt packningar och fått tillbaka grenröret.
Syndes klart och tydligt på de gamla packnignarna att det har läckt i båda packnigarna.
Hoppas inte avgasportarna läcker också för nu är jag trött på att skruva i kallgarage :)

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Efter lite strul med leveranser av packningar osv. så har jag nu fått rätt packningar och fått tillbaka grenröret.
Syndes klart och tydligt på de gamla packnignarna att det har läckt i båda packnigarna.
Hoppas inte avgasportarna läcker också för nu är jag trött på att skruva i kallgarage :)
Montera med Nordlock låsbrickor och du kommer aldrig mer har problem att skruvarna i grenröret gängar upp sig.