Svårtstartad scandik- tacksam för hjälp.

ecta

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Undrar om någon kan hjälpa migmed lite tips, har en skidoo scandik som är förfärligt svårstartad när den är varm. Att starta den när den är kall är inge problem alls, men sen om jag kör en stund o motorn blir varm kan den vara omöjlig att starta. Då måste den stå i allt från 15-40 min innan det startar igen.

Har bytt kolvringar o packningar i motorn inför förra säsongen men problemet kvarstod. Vore väldigt tacksam för tips!
 

Kawaingo

Välkänd medlem
3 nov 2004
235
0
16
Sandviken
Ta ett kompprov med kall och varm motor. Har du kollat cyllarna så att dom ser bra ut. Ta lös kolvringen och tryckigenom med kolven så ser du om den tätar bra. När den inte startar prova med att ta ur stiften och ge den hutt så. Jag har haft exakt samma fel på en arctic och det berodde på att nån hade bytt pinnbultar på cylindern så att hörnen hade jäst ut. Den var mer fyrkantig än rund. Jag förutsätter att du har bra gnista.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Bestyckning?

Det låter nästan som att den är för fett bestyckad. Som du vet behöver motorn mer "sås" när den är kall. Startar den utan choke när den är kall också? Hur ser tändstiften ut när du kört en stund? Troligen helt svarta. OM det är så, borde skotern starta om du håller full gas samtidigt som du försöker starta (när den är varm alltså).

Jag skulle nog börjat där... om du nu har gnista förstås.
 

ecta

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
jo gnista har jag.. Brukar inte funka att hålla in gasen för att starta den vid varm motor, testat det. Och choken behövs vid kallgrader.. Men ska testa att göra ett komptest både med kall o varm motor..