Svårstartad EFI

allden

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
Efter att ha haft igång skotern (Polaris 500 EFI SP -92) och stängt av den, var den omöjlig att få igång den igen. Motorn ville inte tända. Var tvungen att ge lite gas för att den över huvud taget skulle tända. Är detta inte lite konstigt, ska inte en EFI vara lättstartad?
 

500sp

Aktiv medlem
1 jan 2000
70
0
6
sp -92

Har du någon el.kallstart på din maskin?(en strömbrytare som sitter vid nyckeln.) Det sitter en sådan på min och när skotern är varmkörd och jag slår på kallstarten när jag ska starta den så surar den helt enkelt.Ps. har du kollat stiften?
 

nissetuta

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Kanske en ledtråd

På min -92'a finns en "enrichment switch". Den lär ge lite extra soppa och ska vara bra att ha i samband med kallstart (när det är riktigt kallt). Jag använder den aldrig utom i ett fall som är väldigt likt det du nämner. Har maskinen varit varmkörd och sen stått och kallnat i 30-60 minuter samtidigt som det är ganska varmt ute (runt nollan) startar maskinen normalt på första rycket för att sedan dö efter 5-10 sekunder. Botemedlet är då att, när man märker denna tendens, vippa upp enrichment switchen nån sekund innan den stannar. Då varvid motorn varvar upp igen. Sen ner med switchen igen och den går som den ska.

Enligt vad jag fått förklarat för mig finns det något smärre fel i bränslemappen som styr insprutningen och det gör att i vissa väderförhållanden går den för snålt i samband med en "ljummen" start. Det visar sig förmodligen nu när maskinen börjar få ett antal år på nacken och mätdonen kanske inte mäter lika noggrant som när de var nya. I detta läge ska det således vara bra att ge lite extra soppa.
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
EFI

Jag har en EFI-93 när den är mellanvarm händer
det att den inte svarar på gasen när man startar
den. Det enda man kan göra är att vrida av
tändningen snappt fram och åter då kallstartar
datorn om programmet. Det blir samma som knappen
några har.Om den är helt död när jag vrider på
nyckeln (har elstart) då vrider jag av tändningen
och väntar 5 min då startar bränslepumpen om och
ger fullt tryck. Då har den alltid startat.
 

rgd

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Det finns

en vit kontakt bakom tändningslåset, drag isär den och sätt ihop dem igen. Då kan direkt få bränsle pumpen att gå när nyckeln vrids till frjädringsläget. Det bästa är att få en "knapp" monterad. Det hade jag på min. Den ger med knappen aktiverad mer bränsle dvs nästan som en elektrisk choke fast skött av insprutningen.