Surar ner sig!

leif_s

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Min Ski-Doo Mach 1 -93 surar ner sig när man kör ospårat... Jag har Fast Twin pipes på skotern, och när utblåset sjunker ner i snön så bara bröölar skotern, och sedan orkar den inte komma upp i inslagsvarv! Jag vet att twin pipes är känsliga för att sura ner sig, men det måste gå att göra den mindre känslig! Har man varvet uppe så klarar man sig längre, men det går inte att "smygköra" i lössnö! På hårt packad spår går skotern jättebra! Någon som har något tips?
 

Evilabe

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
rave

har du kollat så inte Rave portarna fastnat öppna? då borde den bli svag på låga varv tills den så att säga kommer igång... hade en våld portad mc 175cc å den orkade inte mycket med motstånd på låga varv men över 7-8000 var den som en raket, den var överportad å det borde en Rave bil om de fastnar öppna... har jag fel så rätta mig gärna //Anders
 

Mach1R

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
Skyddsplåt

Sätt en skyddande plåt framför utblåset på buken som skapar utrymme (ett par cm) för avgaserna. Finns på många lössnömaskiner idag.
 

bushmange

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Sura Mach 1:eek:r

Är det någon barnsjukdom med sura mach 1:eek:r? En som jag känner kan inte ställa sin mach 1 i t.ex. en lutande backe, då surar den igen och man får byta stift.
 

Evilabe

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
Flödar

Det är nog ngt med flottörerna, de flödar över å så rinner det in i vevhuset.. har också problem med att det vill sura. Jag brukar låta den stå en stund på tomgång så det tar undan lite soppa sen slår jag av, då är det inga problem å starta sen.
Surar gör det speciellt om det är varmt - 0 typ
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ett tips...

om den surar ner sig med motorn avstängd, kolla om det blir bättre med lite bränsle i tanken! Med mycket bensin i tanken och lågt sittande förgasare kan man få självtryck, om nålventilerna inte tätar perfekt så flödar förgasarna över.
En möjlighet till är om det är stopp i tankventilationen (ofta en tunn slang som är dragen så högt upp man kan komma på skotern, t ex till styret), då kan man få övertryck i tanken om solen ligger på t ex.
Sätt dit en bensinkran så är problemet löst!
En del mc har ju en vakuumstyrd bensinkran som öppnar så snart det blir undertryck i insugningsröret, det borde gå utmärkt att sätta en sån på en skoter också.