summit xrs 800?

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Tjenare är inne i svängarna att köpa en summit xrs 800.
Finns det nåt speciellt man bör kika på när man granskar en sån här maskin?
Har hört att många haft problem men variatorerna, hur är det löst?

Tack på förhand!

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
lyfter den här tråden!
Ska och kika på en Summit x-rs 800 -07 i veckan, 360 mil på mätaren, vad ska man kika noga efter?

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
39
Kiruna, Käymäjärvi
kolla att den fungerar som den ska, kusinerna hade varsin av just denna årsmodell, ena hade el-fel så uta helvete så den levde nog aldrig något mer (ÅF köpte tillbaka den efter mycket om och men), den andra skar två gånger på 2 månader. :) notera att de var nya och hade knappt gått över 100 mil. kolla också att den har v-kittet för annars går den som skit. En annan sak var att ena (den med el-fel) käkade väldigt mycket rem på rätt kort tid.

E

ejwbegysv

Är mycket nöjd med min..

Kolla mattan som kan gå sönder pga hålen.
Boggie dämperiet verkar inte hålla så länge.
Vissa hade problem med ramlager, har skotern gåt över 150 mil så ska det va lugnt enligt dom som vet.

Kopperblade

Välkänd medlem
23 aug 2009
144
0
6
Bräcke
Vad jag läst, vet och hört så ska kolvar bytas vid ca 500 mil, variator-kit eller en nerdrevning pga grund av knas - jänkarna har annan bestyckning på variator. Lager på vevaxel kan skära eftersom fettet i dessa tar slut-isoflex. Kontakten till cdi-boxen bör fettas med jämna mellanrum - om det inte är gjort på dessa två år, rör den INTE. Stiften i den ärjar och kan följa med, vilket gör skotern okörbar, ny kostar 8000 ca. Har precis köpt min, fina maskiner!

E

ejwbegysv

ang. variator så fick iaf jag ny helix osv på garantin + lite annat fix med variatorsetuppen... blev bättre men nerdrevning skadar nog inte...

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Är nu ägare av en summit x-rs 800!
Den är både v-kittad och ner drevad så variator problemet ska vara fixat.

Håller precis på att plocka ut motorn för en genomgång.
Den har gått 380mil och kompet var perfekt så kolvarna borde hålla minst en vinter till, därimot så blir det intressat att se hur lagren i veven ser ut funderar även på att rikta den bara för att vara på den säkra sidan.

Enda "felet" jag stött på än så länge är att nånting verkar vara löst i sekundären låter som en maraccas när man skakar den, sen så går inte skivorna ihop när man drar i sär dom. säkert fjädern som är av eller nånting.

E

ejwbegysv

Härligt... du kommer att ha en trevlig vinter!!

Får man fråga vad du gav för den?

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
jag gav 63tk och då fick jag med kapell ,sidokåpor och gula slp powder.
Sen har jag även slängt på en boss dyna, vilken kör ställning!

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Lånar tråden lite, står i valet och kvalet till antingen en Summit Xrs eller en M8. Just nu lutar det mot en summit.

Skulle vilja veta hur ni upplever dom både på led och utanför spåret? Är den lätt att bryta ner i snön?

Sen ang. v-kit, vilket rekommenderar ni?

När ni pratar om att remmarna går, hur långt brukar ni komma på en rem?

E

ejwbegysv

Ska du endast köra puder till 100% så skulle jag välja M8:an...

Ska du även köra efter en led ibland så är Summiten det givna valet..

Summiten måste man vara bestämmd med, men är man van med den så är det en underbar skoter...

M8:an är lättare att köra tycker jag...