Summit x 2015 motorfel: p1428

Morg4n

Ny medlem
7 apr 2021
1
0
1
22
Örnsköldsvik
Hej, har en summit som får motorfel p1428 när jag startar den. Märker inte av att den beter sig annorlunda när jag är ute och kör men är rädd att någonting ska ta skada om jag fortsätter att köra. Sitter i stugan just nu och undrar om det är okej att köra i 2-3 dagar till.
 

Brogge

Välkänd medlem
10 nov 2007
675
7
18
Lofsdalen
Kika så avgastempgivaren i både burken och pipan sitter i.
Personligen skulle jag inte kört vidare då risken för att skotern går alldels för snålt finns.
Är du i närheten av lofsdalen så slå skoterhuset en plinga, tror det finns en egt modul till övers där.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
De tycks va tempsensorn i pipan som felar , dra lös kontakterna till den och leta kontaktproblem där samt skavda kablar. Kablar kan lossna från själva sensorn också. De påstår även att rengöring av sensorn kan få liv i dem men de tror jag inte på. De är svindyra ny från brp men de passa r från Bilar om man skarvar ihop kablar. Ex från 2011 Cheva Duramax , den kostar runt 700-1000kr medans brp kostar närmare 3k!!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
De tycks va tempsensorn i pipan som felar , dra lös kontakterna till den och leta kontaktproblem där samt skavda kablar. Kablar kan lossna från själva sensorn också. De påstår även att rengöring av sensorn kan få liv i dem men de tror jag inte på. De är svindyra ny från brp men de passa r från Bilar om man skarvar ihop kablar. Ex från 2011 Cheva Duramax , den kostar runt 700-1000kr medans brp kostar närmare 3k!!
Jag är osäker på om man törs köra,, jag tror motorn går in i fetare bränslemapp för att säkra motorn men lita inte på det.
 

Foxmaster

Ny medlem
7 apr 2021
1
0
1
50
Örnsköldsvik
Har samma fel och beställt en ny givare. Men kan man fortsätta och köra tills man får den nya givaren?
Som jag förstår det så ska den då sensorn inte funkar gå fett och inte snålt, och går den fett så borde den inte ta skada, men går den snålt så kommer den att nypa och det vill jag inte!
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Har samma fel och beställt en ny givare. Men kan man fortsätta och köra tills man får den nya givaren?
Som jag förstår det så ska den då sensorn inte funkar gå fett och inte snålt, och går den fett så borde den inte ta skada, men går den snålt så kommer den att nypa och det vill jag inte!
När jag skummade igenom en usa forumstråd påstods det att de skulle gå fett om man drog ur kontakten till sonden. Men de är högst osäkra källor. Jag skulle undvika att köra mer om de inte kliar för mycket i gastummen.
Hur dyr va en ny sond, beg eller ny?