Summit eller RMK ?

Abibe

Medlem
14 feb 2013
12
0
1
Är sugen på en längre 800 och har då kollat runt på både ski-doo och polaris -09 eller -10. Typ Summit, Summit XRS Hillclimb, RMK, RMK Assault?

Vad rekommenderas och vilken håller bäst? Någon som har någorlunda objektiva bedömningar om dessa?

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Jag är väldigt nöjd med min summit XRS, men det kan ändå vara värt att nämna att alla summitarna är aningen tungbrutna original. Speciellt XRSen om man inte byter framvagn. Gör man däremot det och kanske också byter till tmotion uppgraderingen i boggen som blir dom ljusår bättre.
En annan sak som man också bör ha i åtanke med summitarna är mattan, både -09 och -10 har den portade mattan som inte är jättrebra. Dessa saker kan vara bra att hålla utkik efter när man köper begagnat då de är ganska dyra att byta ut själv.
Sen finns det mycket skit om motorerna på internet, men om du hittar en fin en som inte är så spöad ska det nog inte vara ett problem.
Förutom det tycker jag dom funkar fint, tar inte speciellt mycket soppa när man fegkör heller.

Vad det gäller RMKn är det bättre att någon som vet säger vad dom tycker. Men dom är lättare att skråköra med original än summiten i alla fall.

/M

STXSweden

Välkänd medlem
28 aug 2013
194
0
6
Kiruna/Umeå
Kör du mer hopp och inte allt för mycket skrå körning tycker ja du ska rikta dig mot xrs:en och assaulten. Xrs:en är ju också längre än assaulten så. De ju mycket hur och vart du kör. :)

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
600mil i dagsläget. Motorn är oskruvad än så länge. Men nu ska jag ta upp den för nya kolvar och titta hur veven ser ut innan vintern. Men den gick fint i våras, så bara veven är rak och lagrena är fina så blir det bara nya packboxar och fett+ kolvar då.

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Min har ju som sagt inte rasat än... vi får väl se hur den ser ut. Men än så länge verkar det pigg och kry. Tar man bara hand om grejorna är det nog ingen fara. Jag tror absolut inte att den är sämre än polaris motsvarande i alla fall. För den är ju inte heller direkt känd som skottsäker.