Summit 800 -15 startar ej som den ska, går dåligt.

Summit 174

Ny medlem
12 mar 2019
3
0
1
35
Norrbotten
Har problem med min Summit 800 som ej startar om man inte håller gas och om man får igång den så går den som den ska på höga varv men stannar direkt gasen släpps, går dåligt på låga varv och man måste pumpa med gasen för att alls hålla igång den.

Var alldeles i slutet på förra sesongen problemet kom, var ute på en myr när skotern började bluddra och gå väldigt dåligt/ojämnt så körde upp på vägen och stannade och efter det startade den inte mer.
Var en del vatten på myrarna under skaren men tror inte att det kommit in något sånt i den.


Skotern kördes i dator före den ställdes undan för sommaren men inget fel visades och stiften byttes ut då utan att den startade.
Efter det är triggar givaren bytt och skotern började starta ibland om man höll gas, men man fick dra mycket vissa gånger för att den skulle gå igång.
När den startade och jag var test köra en kortare sväng läckte den bensin där bränslet går in i spridaren men dom o-ringarna är bytta och tätt blev det men fortfarande vill den inte starta och gå som den ska.

Några funderingar vad felet kan vara eller vad man ska gå vidare och testa för att hitta felet?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Jag skulle ta mig en titt på reedventilerna de kan va delvist trasiga de ger den symtomen. Kompprov vore en bra ide också men iom att den går på full gas är de nog inge fel på kompet.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Skotern hade skurit på höger cylinder.
Gat dämit viken ozis….. Byt spridare på den cylindern för de lär vara den som orsakat haveriet. Och kör sedan på Triborn Fuel foruma så håller den ren spridarna så de aldrig jävlas igen och du får även minskad friktion i motorn samt bra rostskydd av den tillsatsen.
De kan såklart va läckande insugsgummi också så kolla dem också.