summit 800 -01 havererar

dizzl55

Välkänd medlem
7 apr 2012
134
0
6
köpte en summit förra vintern, förra ägaren " hade just renoverat den " med nya kolvar, lager och fina cyllar. körde halva säsongen vet ej hur många mil men kanske 20-30, då skar den ordentligt, hårdast på högra burken. olja i behållaren och kollade pumpen så den funkar. kylarvätska fanns. köpte ett par beggade cyllar med tillhörande kolvar som hade gått 50 mil, dom var repfria fina så jag sköljde ur motorn med diesel och smällde dit det " nya ". varmkörde på tomgång och körde iväg ut på ängen, kom 500 meter å då härkar den igen. samma sak nu, hårdast på högra burken, kolven på vänstra var förstörd men cylindern klarade sig. undrar då vad fan det kan vara för problem när den ger upp efter 500 meter?

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Har du möjlighet att lägga upp bild på hur kolven ser ut så får vi lite mer att gå på. Inte ovanligt att man kan se hur och varför. Men är det säkert att kolvarna blev monterade åt rätt håll då?

dizzl55

Välkänd medlem
7 apr 2012
134
0
6
Har du möjlighet att lägga upp bild på hur kolven ser ut så får vi lite mer att gå på. Inte ovanligt att man kan se hur och varför. Men är det säkert att kolvarna blev monterade åt rätt håll då?
vettefan hur man lägger in en bild?..

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.903
886
113
Kramfors
Om den går perfekt på tomg och går fullt ut effektmässigt så låter det inte som sopparelterat fel men de kan inte uteslutas. Gå igenom förgasarna ändå och kolla så ingen bestyckat med mindre munstycken eller om de är skit i höger förgasares munstycken.

De låter snarare som oljemunstyckena som sitter i blocket är igensatta så den inte får någon olja. De är svårt att besikta dessa munstycken på ett säkert sätt. Ett sätt är att driva oljepumpen med en borrmaskin med oljeslangarna fäst i munstyckena. Då ska de flöda lika mycket olja ur bägge munstyckena. Säkras är såklart att köpa nya munstycken när man liks klyver motorn. Man donar ut de gamla och pressar in de nya.

Kolla även om något insugsgummi är sprucket,,bryt o bänd i dem.

dizzl55

Välkänd medlem
7 apr 2012
134
0
6
Om den går perfekt på tomg och går fullt ut effektmässigt så låter det inte som sopparelterat fel men de kan inte uteslutas. Gå igenom förgasarna ändå och kolla så ingen bestyckat med mindre munstycken eller om de är skit i höger förgasares munstycken.

De låter snarare som oljemunstyckena som sitter i blocket är igensatta så den inte får någon olja. De är svårt att besikta dessa munstycken på ett säkert sätt. Ett sätt är att driva oljepumpen med en borrmaskin med oljeslangarna fäst i munstyckena. Då ska de flöda lika mycket olja ur bägge munstyckena. Säkras är såklart att köpa nya munstycken när man liks klyver motorn. Man donar ut de gamla och pressar in de nya.

Kolla även om något insugsgummi är sprucket,,bryt o bänd i dem.
tomgång gick den perfekt på, han inte ge mer än halv gas innan den härka men munstyckena var i rätt storlek, minns att jag har kollat upp det men kmr inte ihåg vad det var. ja oljemunstyckena dom kan ju vara igensatta dära, måste kolla det.

dizzl55

Välkänd medlem
7 apr 2012
134
0
6
jag undrar om det kan vara gammalt flis från första haveriet som låg kvar i vevhuset som gjorde att den skar så fort andra gången? fast jag sköljde ut med diesel 3 ggr. hällde i och skaka om motorn lite och hällde ut.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.903
886
113
Kramfors
jag undrar om det kan vara gammalt flis från första haveriet som låg kvar i vevhuset som gjorde att den skar så fort andra gången? fast jag sköljde ut med diesel 3 ggr. hällde i och skaka om motorn lite och hällde ut.
Iom att den skar så fort så låter det som skräp från vevhuset.

Sitter bägge låsclipsen (knastren) fast på båda sidor kolvbult?

Går vevaxeln runt tyst o fint så de inte är lager som kastar ur sig flis. Kolla även vevstakrnas lager så de inte glappar.