Summit 600 SDI 2007 som går dåligt

Danson74

Ny medlem
26 mar 2022
3
0
1
49
Övertorneå
Hej!
Har köpt en Ski-Doo Summit 600 Adrenaline HO SDI 2007 som inte går som den ska.
Startar snabbt på Elstarten men sen får man direkt jobba med gasen för att hålla liv i den och starta om den flera ggr.
Får jobba upp varven med att pumpa på gasen och går på en cylinder på låga varv och baktänder ibland.
Motorlampan indikerade fel på Avgastempgivare.
Ny givare inhandlades och byttes.
Lampan slocknade men den går lika dåligt fortfarande.🤔
Tändstift är nybytt.
Komptest 9,5kg på båda.
 
Last edited:

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Låter som bränslebrist. Antingen pga dålig bränslepump eller igensatta filter.
600 SDI har totalt tre filter, en strumpa före pumpen samt ett filter inuti pumpen och ett efter pumpen. Tyvärr är det ofta filtret inuti pumpen som sätter igen, men har man lite vana att skruva så går det bra att plocka isär pumpen och rengöra. Rengör eller byt strumpan och byt filtret efter pumpen.

Har du möjlighet så ta ett komptest, annars demontera avgassystem och inspektera kolvar, man bränner snabbt en kolv om man med våld försöker köra en motor som får för lite bränsle.
 
Reactions: Danson74

Danson74

Ny medlem
26 mar 2022
3
0
1
49
Övertorneå
Låter som bränslebrist. Antingen pga dålig bränslepump eller igensatta filter.
600 SDI har totalt tre filter, en strumpa före pumpen samt ett filter inuti pumpen och ett efter pumpen. Tyvärr är det ofta filtret inuti pumpen som sätter igen, men har man lite vana att skruva så går det bra att plocka isär pumpen och rengöra. Rengör eller byt strumpan och byt filtret efter pumpen.

Har du möjlighet så ta ett komptest, annars demontera avgassystem och inspektera kolvar, man bränner snabbt en kolv om man med våld försöker köra en motor som får för lite bränsle.
Okej. Sitter det något av de filtren i tanken?

Glömde skriva att komptest är gjord 9,5kg på båda.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.629
797
113
Kramfors
Okej. Sitter det något av de filtren i tanken?

Glömde skriva att komptest är gjord 9,5kg på båda.
Jag håller just nu på med bränslepump byte på en Lynx rave sdi 600a. Den gick bra ena stunden för att gå likn din andra sekunden. Jag mätte bränsletrycket och de va bra på tomg men såfort man drog på sjönk de ända ner till 1,5 bar då den gick dåligt. Den hade inge skit i bränslefilter så jag byter pump. Ny pump från brp kostar bara 6200kr o_O
De blev en pump från Amazon.se för den kostade bara 770kr ink frakt. De va slutsålda på svenska firmor.
Bränsletrycket ska va 3,9 bar och de får inte sjunka nämnvärt vid gaspådrag. Om den snabbdippar ner till 3,7 bar just vid kraftigt pådrag är ok men den ska snabbt stabiliseras på 3,8-9 bar. Felande voltregulator kan få pumpen att gå dåligt också så jag tjuvkopplade in ett bilbatteri till pumpen för att utesluta det.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Rinab, Gosnow m.m har iallafall sålt pumpar för ca 1200:-. Ändå humant pris och då ingick även ny strumpa och även regulator har jag för mig. Bytte i en Renegade för nått år sedan.

www.epc.brp.com har du sprängskisser med artnr på delar.

Hittade här, https://www.merafritid.se/bränslepump-ski-doo

Sitter också ett filter efter pump som kan vara klokt att byta samtidigt.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.629
797
113
Kramfors
Jag kom just på ett fenomen ang byta tempgivare på pipan. Om man byter piptemp på en polaris 800 2012 som så duger de inte bara att byta piptemp ,man måste köra en sväng innan felet upphör. Jag vet inte om de gäller brp men för säkerhets skull prova ha den igång ett tag. Om du inte har snö så den går köra så hissa upp den och ha den igång 15 min. Om den blir för varm så spola vatten på kylarna tunnel eller kasta på snö på tunneltaket.
 
Reactions: Danson74

Danson74

Ny medlem
26 mar 2022
3
0
1
49
Övertorneå
Jag kom just på ett fenomen ang byta tempgivare på pipan. Om man byter piptemp på en polaris 800 2012 som så duger de inte bara att byta piptemp ,man måste köra en sväng innan felet upphör. Jag vet inte om de gäller brp men för säkerhets skull prova ha den igång ett tag. Om du inte har snö så den går köra så hissa upp den och ha den igång 15 min. Om den blir för varm så spola vatten på kylarna tunnel eller kasta på snö på tunneltaket.
Jaså?! Okej det var ju intressant. Den går väldigt dåligt iofs men klart man skulle kunna testa hålla igång den på tomgång 15min typ. Snö finns kvar!😊