Summit 600 e-tec/500ss -09

frugansover

Välkänd medlem
5 okt 2008
138
0
16
Piteå
Vad har ni moddat på era maskiner?
Har ni haft några problem?
Soppa förbr?

Själv har jag inte gjort så mycket mer än att jag tagit bort verktygs grejset som satt på variator skyddet samt monterat slp:s ventilation.
Har kört den på 0.94 som minst vid ledkörning med tjejen på.
Mätte aldrig någon soppa förbr innan 50 mila service.
Som mest har den tagit 1.4 efter hård ledkörning.

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Jag kör en 500ss eller som dom heter i år, summit everest 600.

Har haft problem man gashäng, ena h-värmaren brände hål i handtaget,övervarv.

Sen har det gått sönder en del som inte är garanti jobb oxå, typ styrspindel, buk å sånt.

Min drar kring 3l/milen när man far och kör i en meter puder..

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Det låter som en fabel att den bara drar 0,94. Jag får inte min E-Tec under 1.7 "blandad" körning men vad som stör mig mer är oljeförbrukningen. Den ligger mellan 3-4%. Har någon fått den att dra lika lite som BRP gör reklam för (hälften av vad en SDI drar= 2-3%eller...) ?

frugansover

Välkänd medlem
5 okt 2008
138
0
16
Piteå
Nog är det bara att åka in till ÅF och fixa oljeförbrukningen. Min drar 2% exakt.
Dock tvekar den på gasen (ibland även en avgasknall) när man legat å smygit en del och ger fullt.
Tycker även att den känns lite tam motorn, har kört 160 mil och tycker den svarar dåligt.
Känns som att det var mer krut i den för 100 mil sedan.
Kappdrog från stillastående med en summit 600 sdi-07, på hårt spår var det jämt, dock fick jag pisk i lössnön.
-07:an har 51mm matta och 19-45 drevning.
Jag har 57mm matta 19-49 drevning och tycker jag borde köra ifrån 07-an i lössnön men icke.
Finns ingen uppdatering än dock för motorn (e-tec) men hoppas det kommer.

Soppaförbrukningen är ingen fabel utan ett faktum.
Kan bero på att den är så lågt drevad oxå.

Mattan förövrigt är ju värdelös, går ju it å köra med i flövattnet, den drar ju bara in vattnet i boggin, fattar it varför dem ska kapa upp en massa hål i mattan för. (vikt och att den rensar kall-snö men sen då?)

Last edited:

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
Tror du verkligen att det beror på mattan när man kör i vatten ? Jag menar brorsan har en assault som oxå har hål i mattan och den går hur fint som helst på vatten, men min summit xp går inte alls..

frugansover

Välkänd medlem
5 okt 2008
138
0
16
Piteå
Tror du verkligen att det beror på mattan när man kör i vatten ? Jag menar brorsan har en assault som oxå har hål i mattan och den går hur fint som helst på vatten, men min summit xp går inte alls..
Ja nog tror jag det är mattan, kört en massa andra skotrar med högkammade mattor utan dem här hålen å dem har gått bra på vatten.
Nu spelar d ingen roll om man kommer med fart eller provar starta i vattensörjan så känns det att det är sämre fäste än en matta utan hål.
Vad annars kan det vara som bromsar å gör att det bara går saktare å saktare när man kommer med fart?

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
Ja nog tror jag det är mattan, kört en massa andra skotrar med högkammade mattor utan dem här hålen å dem har gått bra på vatten.
Nu spelar d ingen roll om man kommer med fart eller provar starta i vattensörjan så känns det att det är sämre fäste än en matta utan hål.
Vad annars kan det vara som bromsar å gör att det bara går saktare å saktare när man kommer med fart?

ja, näe jag vet inte vad det beror på..
Menar bara att mattan på assaulterna har ju oxå hål och dom går bra på vatten så de är lite konstigt att inte summit xp gör de..

frugansover

Välkänd medlem
5 okt 2008
138
0
16
Piteå
ja, näe jag vet inte vad det beror på..
Menar bara att mattan på assaulterna har ju oxå hål och dom går bra på vatten så de är lite konstigt att inte summit xp gör de..
Så assulten går bra på vattnet?
Känns inte skoj om man skulle hamna på dålig is då man vet att skotern går kasst på vatten. :(
Är lite irriterande med mattan när man kör i kramsnö å den packar boggin smockfull med snö.
Finns d å få tag på mattor som inte ha dem här hålen nånstans?

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
Så assulten går bra på vattnet?
Känns inte skoj om man skulle hamna på dålig is då man vet att skotern går kasst på vatten. :(
Är lite irriterande med mattan när man kör i kramsnö å den packar boggin smockfull med snö.
Finns d å få tag på mattor som inte ha dem här hålen nånstans?

Ja, dom går bra..

Hade jag varit i matt bytar tankar hade jag lätt köpt en assault matta, dom har samma delning och längd(146")..
Det är den grymmast mattan på marknaden för svenska förhållanden engligt mitt tycke, grymt bra fäste på skare, och helt ok i snön (bättre än summit orginal iaf)..

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Hmmm...

Jag som sitter och funderar på en 600 E-Tec Summit...är den inte bra..?

Testade en -09 600 E-Tec Renegade ikväll, å den kändes jättefin, förutom att mattan hade för lite kam för mig.

Börjat snegla på 600 E-Tec X-Trim också, är det kanske det bästa för mig..?

Fasen vad det här är svårt.. :(

Jokkegubben; Du vet ju ungefär vilken körning jag söker..vad skulle du tagit?

600 E-Tec motorn, men under vilken huv?

1:Summit 600.

2:Renegade 600. Fast med 44 matta, och kanske drevning.

3:X-Trim.

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
Hmmm...

Jag som sitter och funderar på en 600 E-Tec Summit...är den inte bra..?

Testade en -09 600 E-Tec Renegade ikväll, å den kändes jättefin, förutom att mattan hade för lite kam för mig.

Börjat snegla på 600 E-Tec X-Trim också, är det kanske det bästa för mig..?

Fasen vad det här är svårt.. :(

Jokkegubben; Du vet ju ungefär vilken körning jag söker..vad skulle du tagit?

600 E-Tec motorn, men under vilken huv?

1:Summit 600.

2:Renegade 600. Fast med 44 matta, och kanske drevning.

3:X-Trim.

Lätt en summit..
Men vänta och köp nästa år..