Summit 600 e-tec 2011

Jungen

Medlem
29 apr 2008
22
0
1
Östersund
Hej!
Jag är ute efter ny skoter och håller på och kollar på en Summit 600 2011.
Är det någon som har erfarenhet av den här skotern?
Hur är den i snön?
Hur är den på led?
Går det att dra pulka?

Skriv gärna det du vet?

Med vänlig hälsning, Magnus

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Ett stort problem på dessa modeller är att det inte är renoveringsbara dämpare.
En kompis har exakt en sån skoter, så han fick köpa nya fram dämpare nu efter 4 säsonger.
Inga dämpare är renoveringsbara på 600 Summiten.

Nått att ha i åtanke kanske när du ska göra ett inköp?

Perkof

Aktiv medlem
7 jan 2008
82
1
8
Västerbotten
2011 var första året med smala framvagnen, vilket gör den smidig i skogen, men vinglig på led i högre farter, speciellt i det smalare läget. Dämpningen är inte anpassad för led, och det är en plåga att köra den på (hårda) gropiga spår. Framkomligheten är rätt okej, men mattan är så pass kort att vid de lösaste fören, är det för lite. (Men det är det väl alltid) Visst känns det att det är i underkant motormässigt när föret är som sämst, och man ska "vålda" sig fram, men 98% av tiden räcker det. Som pulkdragare fungerar den bra eftersom drevningen är extremt låg, och 2-takts oset nästan uteblir. En trevlig detalj är att bränsleförbrukning är ytterst sparsam så länge du kör lugnt och jämn gas. Dessutom har jag inte haft några bekymmer med remslitage. Var då så nöjd att jag bytte mig en nyare summit 600, men med elstart och 154" matta, och den är klockren för mig

Jungen

Medlem
29 apr 2008
22
0
1
Östersund
Tack för infon. Jag kommer mest att köra lössnö och ibland även med grabben på ängar, sjöar och leder. Duger den för det eller är dämparna så pass dåliga att man inte tar sig fram i lägre hastigheter på lederna?
Jag hade tidigare en X-trim 600 sdi 07 och tyckte väl att den fungerade hyfsat för min åkning. Jag förstår att Summiten är mer anpassad för lössnö men antar att den även duger som "familjeskoter"?

Hur tror ni att det är om man slänger på en dubbeldyna?
Trevligt att ni säger att den fungerar bra som pulkdragare och att den inte dra så mycket soppa.
Är det andra dämpare på -12 och -13?
Är det annat som skiljer årsmodellerna åt?
Med vänlig hälsning, Magnus

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Dem som säger att den är för kort så vet Jag inte om dem har prövat en längre 600? 600 är väll inte den piggaste och tycker 146" är perfekt för en 600....

Vi har haft 3stycken Summit 600 E-tec 146" , Lämpligt drevad och går fint att smyga fram i skogen.

Sen köpte Jag en 800 och kommer aldrig köpa en 600 igen, dem är lite trötta för lek men att mysköra i skogen är dem alldeles lämpliga.

Dämparna har Jag hört många gnälla om, men Det är ju ingen Lynx på leden men så farlig tycker Jag inte den är,

Xtrim och Summit går inte att jämföra i snön , Xtrimen upplever Jag som en bastusten i mjuksnö, usch . Söker sig till alla stubbar/stenar m.m

Summit 600 är bra skoter..

hampan

Aktiv medlem
15 maj 2012
64
0
6
Gräftåvallen/Sundsvall
Har kört min i 2 säsonger nu och jag är jättenöjd! Har aldrig dragit pulka med min men kan hålla med om att bränsleförbrukningen är mycke bra!
Den smala framvagnen gör den väldigt lättkörd i snön enligt mig.

Min råkar även vara till salu! =) PMa om du vill ha info!

Jungen

Medlem
29 apr 2008
22
0
1
Östersund
Tack för att ni delar med er av era åsikter!
Rotax211: en 800 är lite för extrem för mig, så 600 passar bra. Du som har haft 3st, har det varit några problem med motorhaveri pga av fettad vev? eller är det mest 800 som har det problemet? Jag upplevde att min X-trim var just som en sten i djupsnön. Den väger även 60kg mer än Summiten.

Om nu dämparna är ett problem, vilka olika dämpare är det som passar på Summiten och vad kan det tänkas kosta att byta?

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Förtsår att du tycker 800 blir lite väl, med större cc kommer ju också mer problem, oftast, som med min 800 har ju självklart mer fel än en 600..

Nej inga fel på 600 , dem knatar ju på låångt innan man måste öppna dem, Renskötarna kör dem över 2000 mil och det vet Jag av egen erfarenhet att dem gör det och då är det inte nå fina mil heller....

Provkör först innan du bestämmer över dämparköp men Engans eller något sådant är ju bra fabrikat eller Öhlins, men det är nog inte några bekymmer anser Jag.... Och då stiger ju prislappen ..

600 E-tec är skottsäker om man jämför med 800 E-tec....

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Förtsår att du tycker 800 blir lite väl, med större cc kommer ju också mer problem, oftast, som med min 800 har ju självklart mer fel än en 600..

Nej inga fel på 600 , dem knatar ju på låångt innan man måste öppna dem, Renskötarna kör dem över 2000 mil och det vet Jag av egen erfarenhet att dem gör det och då är det inte nå fina mil heller....

Provkör först innan du bestämmer över dämparköp men Engans eller något sådant är ju bra fabrikat eller Öhlins, men det är nog inte några bekymmer anser Jag.... Och då stiger ju prislappen ..

600 E-tec är skottsäker om man jämför med 800 E-tec....
Skulle nog vela säga 800 e-tec är skott säker också =)

Fettade vevarna har aldrig varit något stort problem på 600 och inte häller på 800 efter 2011.

Nöjjer du dej med en 600 gissar jag du inte är den som kör hårdast och då kommer du inte behöva några andra dämpare så länge originalen är fräscha. Annars är Fox Float dom mest populära att byta till.