Summit 600 -99 trycker ut olja ifrån grenröret

F

Fredrikkoraudi

Som rubrik, den trycker ut olja ifrån grenrörets fäste ifrån cylindrarna..

Kan det vara packningen som är kass eller kan de vara så att ja ger den för mycket olja ?

Har bytt kolvar o satt fetare oljeblandning..

Btw: Hur ställer man in oljepumpen? Var ett tag sen jag gjorde detta men nu har jag glömt :/

Det är en skruv som man vrider på iaf :)

Vad tror ni? :)

/F

Last edited:

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
35
Västernorrland
Det lär vara en blandning av sot och oförbränd bensin eller nått sånt.
För mycket olja? Nja där håller jag inte med dig, mer olja gör att kolvringarna får bättre kontakt med cylinderväggen och det leder till att värmen leds bort effektivare samt att dom tätar bättre = mer effekt. Med mer olja får ju även alla rörliga delar bättre smörjning.

Förutsatt att man ställer in maskinen rätt till oljemängden har jag svårt att se att den får nackdelar med för mycket olja...

Byt packningen vid cylindern, det är mitt förslag !

F

Fredrikkoraudi

Ante@näslundens skrev:
Det lär vara en blandning av sot och oförbränd bensin eller nått sånt.
För mycket olja? Nja där håller jag inte med dig, mer olja gör att kolvringarna får bättre kontakt med cylinderväggen och det leder till att värmen leds bort effektivare samt att dom tätar bättre = mer effekt. Med mer olja får ju även alla rörliga delar bättre smörjning.

Förutsatt att man ställer in maskinen rätt till oljemängden har jag svårt att se att den får nackdelar med för mycket olja...

Byt packningen vid cylindern, det är mitt förslag !
Hm, det är ju inte bra att ge skotern för mycket olja vilket jag tror den får.. självklart stämmer din teori om att den får bättre kontakt.. men olja är ju sågott som den största anledningen varför en maskin skär (varmnyper) för ju mera olja ju varmare går skotern... ska dock testa byta packningen iallafall.. har kört en hel tank o mätt vars olja var då.. ska sedan fylla på igen å räkna ut hur många % den får.. allt över 2 är för mycket anser jag..

/F

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
35
Västernorrland
Mer olja leder INTE observera leder INTE till några nackdelar och absolut inte att skotern lättare havererar !

Observera att mer olja ger betydligt bättre kontakt med cylinderväggen, vilket leder till att värmen leds bort mycket effektivare ! Bättre smörjning överlag betyder även mindre friktion, mindre värme och mindre friktions förluster.

2-T kungen Graham Bell (hans böcker anses även idag vara bäst i världen) gjorde tester med en Suzuki RM125, nu minns jag inte exakt hur det gick till men på ett rättvisst sätt kom de fram till att hojen gav nästan 3kusar mer med hela 7% olja (naturligtvis inställt efter de)

Hållbarheten och allt annat förbättrades även avsevärt !

Jag är så jäkla less på alla oljebolag som ska tävla om att tillverka den oljan som du kan använda minnst av, visst du får lite rök, avlagringar med mera och motorn håller ju MEN allting blir mkt bättre och INTE sämre med mer olja.

Att använda stora mängder olja är ypperligt på tävlningsmaskiner, eftersom att man plockar lös och byter kolvar så ofta hinner det aldrig bli avlagringar eller sot.

Att du anser att allting över 2% är för mycket anser jag vara störtlöjligt... eller du kanske tävlar om att vara miljövänligast och ha minst avlagringar med mera?

F

Fredrikkoraudi

Ante@näslundens skrev:
Mer olja leder INTE observera leder INTE till några nackdelar och absolut inte att skotern lättare havererar !

Observera att mer olja ger betydligt bättre kontakt med cylinderväggen, vilket leder till att värmen leds bort mycket effektivare ! Bättre smörjning överlag betyder även mindre friktion, mindre värme och mindre friktions förluster.

2-T kungen Graham Bell (hans böcker anses även idag vara bäst i världen) gjorde tester med en Suzuki RM125, nu minns jag inte exakt hur det gick till men på ett rättvisst sätt kom de fram till att hojen gav nästan 3kusar mer med hela 7% olja (naturligtvis inställt efter de)

Hållbarheten och allt annat förbättrades även avsevärt !

Jag är så jäkla less på alla oljebolag som ska tävla om att tillverka den oljan som du kan använda minnst av, visst du får lite rök, avlagringar med mera och motorn håller ju MEN allting blir mkt bättre och INTE sämre med mer olja.

Att använda stora mängder olja är ypperligt på tävlningsmaskiner, eftersom att man plockar lös och byter kolvar så ofta hinner det aldrig bli avlagringar eller sot.

Att du anser att allting över 2% är för mycket anser jag vara störtlöjligt... eller du kanske tävlar om att vara miljövänligast och ha minst avlagringar med mera?
Nu har jag läst på/Hört med massa verkstäder o ja kan inte göra annat än att be om ursäkt för jag fått fel info o sagt fel.

Skrev ut detta du skrev o visade verkstäderna å dom höll med dig FÖRUTOM att man skulle sätta in pumpen på 7%! ;)

Alla packningar bytta den läcker inte en droppe!

Tackar så mycket igen att du ides ta dig tid att förklara åt mig! :)