Summit 600 - 09 XPS - Kedjehus gängpaj - lagningstips?

Villeit

Medlem
6 aug 2021
11
3
3
44
Finland
Hej,

Premiär här på forumet.
Skulle passa på att göra lite sommarservice på Skotern. Bytte slides och skulle göra kedjehusoljan.

Efter tömning, skruvade tillbaka alla skruvarna (På kedjehus locket) men skruven längst ner blev runddragen (Tror den varit på väg sedan gammalt.) Så nu har jag ett nytt problem att lösa..

Har inte gjort detta alltför många gånger men tänker att om man har locket Iskruvat med övriga skruvar. Och sedan gängar "om" med en dimension större?

Har sneglat på Biltemas gängverktyg.

Det enda jag är orolig för är att armen/armarna på gängverktyget kommer att slå i själva fotstödet? Eller behöver hela fotstödet skruvas av först?

Det andra alternativet (som jag ser det) är väl att skruva loss locket på kedjehuset och gänga om det fritt.) Problemet då är att det inte blir nån gänga I själva kedjehuset... Och att det finns risk att gängorna inte överensstämmer med gängan i kedjehuset.

Mvh,
Ville
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
De är väl inga gängor i locket!? De går nog inte gänga om utan att ta lös hela kedjehuset. Men jag rek en halvful lagning som brukar hålla bra. Rengör gängan noga från olja med förtunning och blås med tryckluft och gnugga runt med trasa xxx ant ggr. Sedan tar du bara en gängsång alt kapad skruv och limmar fast den i den dåliga gängan.. Kapa skruven så kort de går bara så du får dit en mutter så kan du ev få dit kåpan och dra åt med muttern. Men de är förutsatt att du kan kränga på kåpan trots utstickande pinnbult. jag har gjort flera lagningar på det viset och man kan dra fullt moment. Dra helst med momentnyckel eller lite löst om du inte har momennyckel. De är ju gummitätning runt kåpan så du behöver inte dra hårt, på med loctite och dra löst bara.
 

Villeit

Medlem
6 aug 2021
11
3
3
44
Finland
De är väl inga gängor i locket!? De går nog inte gänga om utan att ta lös hela kedjehuset. Men jag rek en halvful lagning som brukar hålla bra. Rengör gängan noga från olja med förtunning och blås med tryckluft och gnugga runt med trasa xxx ant ggr. Sedan tar du bara en gängsång alt kapad skruv och limmar fast den i den dåliga gängan.. Kapa skruven så kort de går bara så du får dit en mutter så kan du ev få dit kåpan och dra åt med muttern. Men de är förutsatt att du kan kränga på kåpan trots utstickande pinnbult. jag har gjort flera lagningar på det viset och man kan dra fullt moment. Dra helst med momentnyckel eller lite löst om du inte har momennyckel. De är ju gummitätning runt kåpan så du behöver inte dra hårt, på med loctite och dra löst bara.
Ah, ja det kanske inte är nån gänga på kåpan..
Bra tips! (Så återanvända skruven, men skruva av hatten?) Jag tänkte i en snabb sekund att äh, det kanske håller ändå. Kåpan är ju ändå fäst med typ 8-9 bultar. Men man vill ju inte riskera nåt. Så om även om en är borta så har jag svårt att tro det skulle läcka sådär jattemycket.

Vilket lim rekommenderar du? Det kan vara ner mot -30 som kallast där vi kör ibland.

Jag märkte att det fanns ett hål till på kåpan precis brevid. Men det verkar som att det inte används till något.. Och det är inte heller borrat något hål där.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Skaffa en längre skruv och kapa bort skallen eller en gängstång och kapa från den. Limma med JB weld 24 min vers. Den Finns på Mekonomen och Jula samt länken Navx. Låt torka i minst två dagar. Vill man ha kortare torktid så värmer man med kupevärmare för då kan man belasta limmet inom 2-4 tim. Du behöver inte stressa när du blandat ihop limmet 24min torktid är bull man kan kladda på i minst 1 timme.
 

Broby

Aktiv medlem
10 jan 2021
60
8
8
52
Vill du göra det riktigt så köper du en Helicoil insatsgänga och monterar men det förutsätter att du kommer åt att borra och gänga om hålet.
 
Reactions: Villeit

Villeit

Medlem
6 aug 2021
11
3
3
44
Finland
Vill du göra det riktigt så köper du en Helicoil insatsgänga och monterar men det förutsätter att du kommer åt att borra och gänga om hålet.
Det här med Helicoil låter ju fantastiskt!! Måste bara ta reda på dimensionerna. Och att de är rostfria.
 

Villeit

Medlem
6 aug 2021
11
3
3
44
Finland
Jag måste fråga en sak till. Är det nån som vet själva dimensionen på skruven som håller locket på kedjehuset plats? (Skotern är 30 mil härifrån). Tänkte inte att ta med skruven... (Så man får rätt Helicoil).

Fanns ingen info i manualen annat än spänna 6nm I moment.



Vet att det är den första Skidoo Summit e-tec xps modellen från 2009.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Skruvarna till kedjehuset brukar vara m6x1 alltså vanliga m6. Helicoil är det enda seriösa altenativet då blir det som nytt fast bättre. Tror inte änns domdär är gängade från fabrik utan det är självgängade skruvar som används orginal. Därför dom är trekantiga i formen. Därför det är väldigt vanligt med gängpaj.
 
Reactions: Villeit

Villeit

Medlem
6 aug 2021
11
3
3
44
Finland
Skruvarna till kedjehuset brukar vara m6x1 alltså vanliga m6. Helicoil är det enda seriösa altenativet då blir det som nytt fast bättre. Tror inte änns domdär är gängade från fabrik utan det är självgängade skruvar som används orginal. Därför dom är trekantiga i formen. Därför det är väldigt vanligt med gängpaj.
Tack och bock!
 

Villeit

Medlem
6 aug 2021
11
3
3
44
Finland
Då är det gjort! Vart Helicoil. Lite spännande att borra hålet då jag inte fick perfekt vinkel från fotstödet. Men sitter fint och oljan är där.

Vart lite special för att få in skruvdragaren. Körde med 6mm borr då jag inte hade nån 6.3mm. Men ALU är ju mjukt så det gick finfint.

Lite nervigt med aluflisen när allt var öppet men det såg ut att gå bra.

Dock råkade jag få in 5.5 dl istället för 3.5 som det ska vara.

Är det ok eller ska jag tappa ut lite? (Såg att det finns en sån slang där det kan smyga ut om det blir övertryck.





29476