Summit 550f haveri

Lynx_å_allt

Aktiv medlem
11 feb 2014
58
0
6
Idre
Jag och en kompis va ute å körde igår men på vägen hem piskade vi våra skotrar till max efter leden då la min kompis fläktkylda 550 av helt plötsligt, motorn blev stum och gick inte att dra igång.. vi väntade tills motorn svalnade. den gick 200 meter sen hände samma sak igen vi fick boksera hem. Vad kan vara felet? varmnöp? det va 2-3 plusgrader ute

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Mycket möjligt att den varmnöp. Vore kul att veta om det var kolven på fläktsidan eller icke-fläktsidan.
Kolla om det är någonting med fläkten kanske? Har hört talas om att skidoo har en fläktrem eller någonting sånt där dumt på sina 550´s?

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
han eller föregående ägare (om det varit en sådan) har säkert tyckt att den dragit mkt bränsle och har bestyckat ner den,och det tål dom inte,den har skurit,har flera kompisar som har gjort lika dant och alla har fått samma utgång,även en firma som jag vet om bestyckade ner en som fick samma utgång

Erikxson

Välkänd medlem
16 jan 2012
346
0
16
Uppland/Hälsingland
Kan vara att oljepumpen har slutat fungera, min 550F -11 nöp efter 50mil. Oljepumpen drivs genom en "plastpinne" som sitter på vevaxeln. Den var det vanligt att den går av.