Styrstål Hardox

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Har kört med egentillverkade Hardoxstål i många år. Funkar hur bra som helst, mycket bättre än "coromantstål" överallt utom på plogad väg och blankis. Skonsamt mot både garagegolv och släpvagnsskivor och hugger inte i varken flakkanter/uppkörningsramper eller garagetrösklar.

Jag kommer göra fram en laddning stål till nyare Bladeskidorna närmare hösten. Gjorde dryga tiotalet par i höstas som en renskötare i närheten lade beslag på och han, och hans kollegor, var skitnöjda. (har mer att slita på/större yta än både original och Eldmarkstålen).
Lyckas jag göra fram så många att renskötarna inte länsar allt så kommer jag att lägga ut annonser både här och på Lynxtalk.
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Kör med totaltek stål utan koromant,mycket nöjd bara kört på längre maskiner som har hala mattor på is inga problem att spinna runt och vända på väg,ser inga nackdelar förutom livslängden men kostar bara 400:- paret.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Kör med totaltek stål utan koromant,mycket nöjd bara kört på längre maskiner som har hala mattor på is inga problem att spinna runt och vända på väg,ser inga nackdelar förutom livslängden men kostar bara 400:- paret.
Kör man på snön håller dom. Föra skotern hade samma Hardoxstål i 400 mil och dom var inte slut när jag sålde den.
Renskötarna börjar köra före oss andra och håller på ett tag till efter vi parkerat så dom tenderar att nöta ut några par per år.
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Jo så är det är lastning/lossning och vårkörning som sliter ur stålen,kör man från gården så håller de nog länge.
 

TheeDude

Aktiv medlem
17 okt 2010
78
3
8
Boden
Hur är såna här styrstål att använda om man jämför med coromant styrstål?
Går det att svänga på is/hårt underlag?
Eller om man jämför med vanliga runda stål, så bör väl dessa vara bättre?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Det är på is och plogad väg du märker skillnad/det är sämre. På alla underlag såpass mjuka att det blir minst styrståldjupa avtryck märker du ingen skillnad.

På dom nyare Lynxskidorna så sitter stålen med två muttrar vardera så du byter på sekunder, jag föreslår att man spar originalen så man kan sätta dit dom igen om man vet med sig att man exempelvis ska ut på spegelblank is och härja.

Själv ids jag å andra sidan aldrig sätta dit coromanstålen även om det är fort gjort.
 

TheeDude

Aktiv medlem
17 okt 2010
78
3
8
Boden
Mina coromantstål är så pass slut att jag måste byta, så byter jag, så är det för att kasta bort originalen..
Men då tror jag att jag provar dessa styrstål från Eldmark!
 

Rållybob

Medlem
13 nov 2019
15
3
3
35
Jokkmokk
Det är på is och plogad väg du märker skillnad/det är sämre. På alla underlag såpass mjuka att det blir minst styrståldjupa avtryck märker du ingen skillnad.

På dom nyare Lynxskidorna så sitter stålen med två muttrar vardera så du byter på sekunder, jag föreslår att man spar originalen så man kan sätta dit dom igen om man vet med sig att man exempelvis ska ut på spegelblank is och härja.

Själv ids jag å andra sidan aldrig sätta dit coromanstålen även om det är fort gjort.
Jag måste fråga om du verkligen provat carbidstyrstål på riktig blank is? Min upplevelse är på riktig blank is / svall is. Så är det sämre med "bättre" styrstål. För har man inte dubbad matta eller kammar högre än ca 44mm så tappar du farten och "kör fast" på isen för att styrstålen biter så hårt i isen så du tappar all fart och bara börjar spinna.

Kan se riktigt lustigt ut när man står mitt på en blank å helt plan älv och inte kommer därifrån. xD
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Jo det har jag faktiskt också varit med om, sicksacka mellan snöfläckar och hoppas farten räcker till nästa =)

I det läger är nog "lagom slöa" hårdmetallstål bäst. Styr lite lagom men som inte skär fast. Har man för dåliga stål så är det lätt att hamna på tvärsan och då kan det bli ett abrupt slut om man träffar på en snöfläck =)